12 december 2010

Lucka 12 - Rosmarincrepes



 Middagstips i väntan på julmat

Innovativa plättar/crepes (del 2)
Den som följt med min blogg minns kanske att jag för ett tag sedan i misstag tappade en burk med torkad rosmarin i plättsmeten. Det blev upptakten till något nytt...och GOTT! Då åt vi plättarna med lingonsylt och konstaterade att de blev ganska så goda. Nu fick "rosmarincrepsen" göra sällskap med lammfärsfyllning (en sås på lammfärs, lite tomatpure, vitlök...), de gratinerades med några skivor getost och åts tillsammans med puré på rova och ännu lite lingon till. UNDERBART gott för att säga det själv. Det blir absolut en favorit i repris. 

Tips! Man kan göra "Mise en place", förbereda, genom att t.ex steka plättarna och göra rovpuren långt i förväg. Sen går det fort att fixa resten och plättarna blir varma under gratineringen medan puren värms upp i en kastrull.

Övrigt: De senaste två veckorna har varit riktiga brödveckor, blev så förtjust i Martins (Pain de Martin)Johanssons nya bok (ett julklappstips igen). Har alltid varit förtjust i att baka just bröd, surdegar hade jag dock inte prövat mig på förrän nu. Resultatet inte ännu perfekt men ändå gott!!! Lite bilder av mina första trevande sur-baks försök: 

"Hälften spelt"ur Martins bok.
Ett "eget experiment" 
 Ett råg-spelt bröd
med ca. 1/3 spelt 2/3 råg.
Lite pommerans och kummin i. 


Gårdagens "kursbröd",
Pain de Martin-kurs i
hans blogg veckan som gick. 
Hade kanske kunnat 
bli lite mer poröst.
Men övning ger färdighet... 

Fick avsmakas med smetana,
 gravad sik,rödlök,rom o dill.
Och nu finns där ett Levainbröd i ugnen=)=)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar