12 juni 2016

Granskott till rökt fisk, tillbakablickar och en god bondost



Granskott, honung, tomat, peppar och flingsalt...


Här hittas denna bloggs allra första inlägg. Året var 2009 och månaden juni, precis som nu. Då hade vi bara en dator i familjen och eftersom övriga familjen var bortrest passade jag på och testa hur det var att skapa en blogg. Hade innan dess knappt läst nån blogg eller ännu mindre haft en tanke på att skapa en själv. Ett infall jag fick i stunden - och det fick bli en matblogg.

Den här bloggen är för mig ett samlingsställe där jag kan "kasta in recept"och funderingar kring (främst) mat och ibland kan få användning av mina tecknade alster. Fotografering, teckning och annat bildskapande är en mycket kär hobby. Såsmåningom kom också mitt intresse för "barn och mat"-frågor och  rent yrkesmässiga aspekter med i bloggen. Har fått en hel del positiv respons på det. Det blev för mig en form av nätverksbygge och har i och med det knutit kontakter, träffat  och sammarbetat  med många som jobbar med mat och barn frågor - det känns fint! Naturen har också fått sin beskärda del i bloggen. Mitt favoritelement är skogen, där jag trivs allra bäst. Småkryp, fåglar och växter intresserar och har ofta hamnat på bild. (Mat)böcker och måltidshistoria försöker jag också fläta in i bloggen då och då och bilder och tankar om mina (vildväxta) trädgårdar. Jo vi har två! En vid torpet och en i stan.

Men ibland i livet händer det alldeles för många nya, ovana saker på en kort tid. Saker som rubbar ens cirklar. Just nu är det nära och kära som har det extra kämpigt och behöver hjälp och stöd. Detta samtidigt som "stora-flyttrumban" på jobbet kör igång. För min del betyder det tömning av ett kök för att sedan starta upp ett annat... och relativt fort bör det gå. Så om blogginslagen blir få i sommar är det orsaken. Är helt enkelt för koncentrerad på annat för att hitta ro och tid att blogga.

Under åren 2009-2016 som jag bloggat har mitt blogginslag om när mamma lagar bondost hört till det mest populära. Hittas här. Laga bondost till midsommar, ni ångrar er inte!



De honungsglacerade granskotten blev tillbehör till rökt abborre.
Krustaden en liten aptitretare. En "rom-sillkrustad".





Fin sommar till er alla!

Ät gott och njut av årstiden!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar