17 juli 2017

Experimentella luncher - pasta med emmer och nypon


Pastaexperimenten fortsätter. Denna gång fick det bli tagliatelle med både nypon och emmer i degen. Lite mer svårarbetad deg än den förra...men smaken god! Den här gången fick degen vila i kylskåpet nästan två dygn innan den tillagades.

Enligt bilden på durumvetepåsen borde
 man ta benen till hjälp...
nå det gick bra trots jag inte gjorde så.

Läst på om pastadegar och kollat lite på youtube. Här några tips:

* Beräkna  1 ägg till 100g mjöl (endel använder hela ägget, andra bara gulan)
* Mjölet får gärna siktas genom en sil innan.
* någon msk olja eller vatten kan man också ha med och glöm inte saltet (nån enstaka nypa).
* Lägg mjölet i en hög på bakbordet, forma en grop i mitten där äggen läggs, arbeta in med en gaffel lite mjöl i gången. Knåda 5-10 minuter för hand...och så finns det de som tipsar att man också kan använda sig av degblandare.
* Testa gärna olika mjölsorter, experimentera! Testa också att lägga med nån smaksättning t.ex torkat svamppulver, örter...
* Lägg plastfilm eller en fuktad handuk över och låt degen vila. Kan också lagas långt innan och sparas i kylskåp eller t.om frys. Får den stå i kylen några dagar hinner smakerna i mjölet utvecklas och pastan blir ännu godare.



Mitt senaste degexperiment

 2 1/2 dl durumvete
1/2 dl emmermjöl
1/2 dl nyponmjöl
2 ägg
nån msk olja
En nypa salt

Liknade nästan pepparkaksdeg...


Innovativ pasta: nypon&emmer i pasta - någon som gjort den kombinationen tidigare?



Kombinerades med en nässel-mandel pesto.
I peston grovhackad mandel denna gång.


(Det är så skoj att experimentera med smaker!! Nån som vill anställa mig till ett matlabb?
Helst vill jag jobba på distans här på torpet. Vildörtssamlare kan jag också bli....)


Här hittas mitt förra pastaexperiment.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar