17 juni 2010

Skosulor eller äkta vara?

BEATA I BEATAS VÄRLD SKOLMATEN
copyright MoWe
I våras frångick jag mina principer på jobbet att laga allting från grunden. Köpte nämligen in ett litet parti fabriksgjorda morotsplättar. (D.v.s sådana som serveras i så gott som alla skolkök runt om i landet). Min tanke var främst att ha något i reserv, för även kockar kan bli sjuka... nå sjuk blev jag inte men de kom till användning en dag då jag annars var ledig.
Nu vid inventeringen hittade jag ännu en låda i frysen. De borde ätas bort för frysen ska tömmas och inte vill jag slänga mat. Jag beslöt att steka lite till så det skulle räcka och bjuda gänget på både och fabrikens och kökets egna. Gissa vilka som var godast?


Lägger man ut frågelådor i skolköken för att ta reda på elevernas favoritmat brukar resultatet visa att spenat- och morotsplättar är högt i topp. Att de fabriksgjorda plättarna räknas som en delikatess bland skolmaten tycker jag är oroväckande. Man undrar var denna värld är på väg. De är nämligen mycket intetsägande, ofta torra, tråkiga och inte speciellt goda. Iallafall inte om man lägger dem bredvid "äkta vara". "En äkta smörstekt delikatess morotsplätt" kan inte jämföras med industrins. Så är det bara.

Bilden: Överst en "skosula"

underst en "äkta vara-plätt"

3 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Du undrar varför det fabrikslagade plättarna, (grönsaks) är favomat på skolan bland eleverna. Jag tror och påstår att det beror dels på att det har inte blivit introducerade till något annat alternativ på skolorna och för det andra så är det så att det fabriksgjorda halvfabrikaten är alltid fullproppade med bland annat natriumglutamat som är en smakförstärkare och även en tillsats som är svagt beroendeframkallande, Barnets smaklökar blir så ofta bombarderade med mera tillsatser än äkta varor att det känner inte till smaken av det äkta då det blivit bedövade av en kemikalie som hämmar den egna smakförnimmelsen. Och där har du som nu försöker föra vidare sapere metoden ett gott verktyg att arbeta med och lära barnen att smakerna från det äkta är renare, rikare och fram för allt både godare och sundare. Ps, man skall ju inte kasta mat, det har du så rätt i, men man kan om man vill ha reserv, eller en plan B kosta på sig att en dag i veckan eller månaden svarva ihop grönsaksbiffar i en större mängd och frysa ner, inte sant! Ett gott råd är att blanda alla ingredienser till en smet och även tillsätta uppvispat ägg och sedan hälla blandningen i stora långformar, grädda dessa i ugnen och därefter låta dem kallna, allra helst över natten i kylskåp och därefter skära ut bitar i önskad storlek och så frysa ned dem. =)

MoWe sa...

Har bara så himmelens trångt i mitt pyttelilla kök... men din plan B är nog godare än min var...Nå nu har jag tomma frysar till hösten, så visst ska där få rum nåt mer äkta;)

MoWe sa...

...och det var egentligen en dålig ursäkt;) att jag skulle ha för trångt. Jag hade ju rum med fabriksförpackningarna;)

Skicka en kommentar