17 november 2010

Mat i kristider



Vad åt man innan industrin tog över våra matvanor? Innan konservernas och de snabba rätternas tidevarv? Fick låna en intressant bok av en vän:

Lyyli Liukkonens bok "Kasvisruokaa pulaaikanakin" med Lyylis vegetariska kristids-recept och några inledande hälsokapitel skrivna av doktor Vilhelm Sucksdorff. Boken är från år 1942.

I den  andra boken Handbok för fältkökslottor av Elli Malmgren från 1938 kan man läsa om vad våra soldatgossar åt. Den hittade jag faktisk här hemma i gömmorna. Återkommer till böckerna när jag hunnit studera dem lite närmare.

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Jag har också fått i min ego en intressant bok, dessutom handskriven och med råd om hur man gör ett och annat i köket för att lyckas, boken är en raritet då den är från 1889 och inte blir den sämre heller när den bär det Fazerska namnet och är som sagt handskriven med blyerts av min farmor och vars farbror var just Karl Fazer. Boken har jag i glas och ram i en monter och är ytterst stolt över, främst för att där råkar formeln för hur det fazerska kinuskin skall kokas förekomma och även hur man gör en viss chokladpralin från 1881. Gamla kokböcker är intressanta det berättar inte bara recept utan en hel livshistoria också.

M sa...

Det där låter som en riktig raritet. Vi har några gamla brevhögar från sent 1800-tal, också mkt intressanta, men ganska svåra att tyda då handstilarna är så sirliga. Men man får en fin inblick i deras liv, lite andra texter än dagens korta sms.

Skicka en kommentar