13 januari 2010

Mellanmål

Tonåringen kommer hem och berättar att han åt nudlar som mellanmål i skolan.
-Nudlar? Har ni möjlighet att koka nudlar år er...?
-Vi äter dem torra. Häller påsen med kryddor som är med i förpackningen över och sen är det bara att käka.
-Torra?
-Ja smakar som chips, gott!
-Men... de sväller väl sen i magen, inte äter man ju rå spagetti heller!
-Andra äter också så, helt torra och kryddan är god.
- Tyckte jag läst om nåt i Nilssons bok om nudlar, ska se efter...

Och så går jag och hämtar "bibeln" ur koksbokshyllan.

Mycket riktigt, det jag hade på känn. M-E Nilsson beskriver hur dessa asiatiska snabbmåls kryddblandningar är fullstoppade med tillsattsämnen, bland annat omtvistade E621.

-Du vännen, om du nu fortsättningsvis vill äta nudlar som inte i sig består av så mycket annat än vetemjöl och vatten, och där näringsinnehållet är nästan obefintligt så kan du väl ändå skippa kryddan?
Frågar modern försynt den unge mannen. -Du kan skaffa en bättre krydda utan så mycket jox i.
...och kanske du borde pröva kokta nudlar istället...

-Suck mamma det är just den där kryddan som gör de så goda.

-Aromförstärkare... föresten hur kommer det sig att de ens säljer sånt mellanmål till er? Påsar med nudlar, utan möjlighet att koka upp dem???

-Pilttiburkarna brukar också ha god åtgång.

Hå hå ja ja vart är denna värld på väg? Jag bara undrar jag....Ge äppel åt barnen och surbröd med smör, ett glas mjölk eller en fil...skippa nudlarna och pilttin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar