24 oktober 2010

Bondost


Ingen lagar så god bondost som min mamma! Snickra kan hon också. I självsnickrat ostkar föds rena rama njutningen. Och sen hämtar hon ost och hembakade limpor när hon kommer och uppvaktar barnbarnet. Kan man få godare gåva? En burk hjortronsylt hade hon också packat med ...och typiskt mamma, en liten trådrulle också. Varför en trådrulle med sytråd? Jo för med en sytråd skär man de finaste ostskivor, mycket lättare än med kniv. (Hon vet att jag inte är nån handarbetsmänniska...sytråd kanske inte hittas i vårt hem? Jodå nog har jag nån rulle... men för säkerhets skull tog hon med sig tråd ;)


Recept på bondost 

3 l helmjölk
1 liter surmjölk
3 ägg
salt "efter behag"

Koka upp mjölken. Vispa surmjölken med äggen och tillsätt blandningen i den kokande mjölken.
Sedan låter man det osta sig själv tills vasslen är klar.
Salta efter smak. Sila bort vasslen. Pressa ostmassan i ett ostkar beklätt med tyg  (en heltvanlig sil går också bra, men blir förstås inte lika vackert). Lägg på en tyngd. Låt stå i kylskåp. Följande dag är osten färdig.

Här hittas bilder när mamma kokar ost!





4 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Verkligen fina gåvor. Underbart :)

Christian Tikkanen sa...

Som sagt, mamma vet bäst, härliga gåvor. Mammor har den där utstuderade egenskapen av finessen att kunna förutse nödvändigheterna och deras tillstånd.

M sa...

Jo mammor är bra!Och i den här komersiella, prylfixerade världen är just såna här gåvor de bästa. Mat lagad av kärlek=).Lillpojken älskar dessutom limpa.Stod och bredde smörgås åt sig själv när jag gick till köket idag.

Monica sa...

Tur att jag hitta hit,
det var dethär reseptet jag sökt i mina gömmor i en timme nu.
Kunde inte komma ihåg hur många ägg det skulle vara....
Nu skall osten kokas, för morgondagens midsommar fest :)

Häls. Monica

Skicka en kommentar