13 oktober 2012

Avokadopasta


"Trendmat" i landet just nu. 


Avokadopasta fick bli fredagsgod snabbmiddag hemma. Enligt Alexander Gullichsens recept som ingick i torsdagens Ruokatorstai, Helsingin Sanomat.

1 vitlöksklyfta
1/2 chili (skrapa bort fröna)
1 lime
2 mogna avokado
salt
svartpeppar
1/2 dl olivolja
en näve basilika
en näve bladpersilja
30 g (1 dl) riven pecorino
30 g (1 dl) riven parmesan

400-500 g spagetti (men vi tog tagliatelle istället).

Och sen gjorde man så här:
Koka pastan al dente. Under tiden finhacka vitlöken, pressa limen, skär avokadon i bitar, smaksätt med chili,svartpeppar, riv osten, blanda ner ost och olivolja.  När pastan kokat spara lite av kokvattnet (1 dl) och rör ner i avokadoblandningen. Blanda såsen med heta pastan. Strö lite riven ost över. Ät& njut!

Det här receptet och många fler hittas även i Alexander och Hanna Gullichsens bok Safkaa som utkommit både på finska och svenska.

5 kommentarer:

M sa...

http://chicling.blogspot.fi/2012/10/mitas-tanaan-syotaisiin.html

Ett intressant fenomen! Finska folket äter tydligen avokadopasta i mängd detta veckoslut. Även i vår affär var avokadon nästan slut. Succépastareceptet har först spritts via Safkaa-boken och Facebook och nu när landets största tidning med bästa matsidorna också hade receptet kommer säkert det bli brist på avocado-pecorino-lime och bladpersilja ett tag framöver...så skynda dig=)!

Sara sa...

Och nu har det spitt sig till Sverige via finska kollegor. Blir middag hos oss ikväll. Får jag låna bild av dig Monica så ska jag länka till receptet hos dig?

Vårsoliga kramar från Stockholm, där solen äntligen visat sig

Sara

M sa...

Visst det får du! Läste föresten att Gullichsens bok Safkaa nu översätts till svenska. De har en egen Safkaa-FB sida också. "Avokadopastaboomen" är ganska otrolig, ett bevis på hur sociala medier kan lyfta fram saker och ting. Och kollar jag min egen bloggstatisik så är det dagligen många som kollar in mitt inlägg här ovan.

Sara sa...

Ja det är helt otroligt! I Sverige var det en ananaspaj som spreds som en löpeld förra året.

Tack för jag får låna, inlägg koääer inom kort!

M sa...

...kollade statistiken i min blogg och Avokadopatsan toppar statistiken fortsättningsvis med många besök dagligen (och så är det inte ens mitt recept;) . Mitt tips! Lägg toppa portionen med en stor hög räkor så blir den ännu bättre...

Skicka en kommentar