13 oktober 2010

Vardagsfisk och äppelgott

Vardagsmeny:
Panerad fisk
Kokt potatis
Gräddfilssås
Råriven morot
Stekt uppvispat ägg

Äppelgott till efterrätt
Äppelgott 
Tips! innan man börjar med maten hjälper man barnet med att komma igång med efterrätten... Äppel i bitar, 2 koppar musli, 1/2 kopp socker, kanel och några klickar rumsvarmt smör. Rör ihop muslin, sockret och smöret och klicka över äpplena. Ugn ca.175 grader 15 min. Servera med vaniljsås eller lite glass.

  När jag var barn lagade mamma alltid fiskpinnar själv. Djupfryst sej som halvtinad skars i tunna stavar, doppades i ägg, panerades och stektes i panna. Kanske det är därför jag aldrig fattat tycke för industrins pinnar. Det som enligt förfrågan bland skolbarn hör till favoritmaten blev aldrig min favoritmat. Mammas var så mycket godare. De smakade fisk med lite panering, inte panering med lite fisk... Att panera fisken själv har jag fortsatt med. Här blev det inte så raka pinnar, utan mer oregelbundna bitar. Denna gång blev det rågmjöl men skorpmjöl, vetemjöl eller något annat mjöl går lika bra. 



Uppvispat ägg,
 rågmjöl+salt+vitpeppar






Sås: gräddfil, kapris, senap,
lite socker och persilja rörs ihop

Blir det uppvispat ägg kvar,
häll det i stekpannan

Och efter rätten efterrätten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar