9 november 2010

Ateria10 (del1)


 Ateria10 - mässa för yrkeskök, främst inom offentliga sektorn, gick av stapeln idag i Wanha Satama (Gamla Hamnen) i Helsingfors. 
Där höll jag till hela dagen. Lyssnade på det ena intressanta seminariet efter det andra. Höll mest till i salen där skolmat och mat till barn diskuterades. Dagens personliga höjdpunkt var när jag fick motta ett diplom för daghemmets räkning. Att få diplom! Ett ögonblick då man känner yrkesstolthet! Ja jag var inte den enda som fick diplom. Vi är över 400 kök i Finland som nu kan hänga upp diplom på väggen. Men idag var vi bara tre på plats vid utdelningen, de flesta har redan fått sina på posten. Vad vi gjort för att förtjäna detta diplom? Jo vi arbetar på att föra in allt mer ekologiskt tänkande i våra kök. Fortbildningsprogrammet heter Portaat luomuun d.v.s Steg för steg mot ekologiskt. "Mitt kök" är på trappsteg 3 av 5. Tror vi stannar där ett tag till, innan vi kliver upp till fyran. Trappsteg tre uppnår man om man kontinuerligt använder minst fyra ekologiska produkter samt ytterligare en handfull då och då. Personligen är jag av den åsikten att alla skolor och daghem i landet borde gå med i projektet. Om så bara på trappsteg ett till en början. Det skulle i praktiken t.ex kunna innebära att alla daghem serverade ekologisk gröt som frukost till barnen dagligen. Redan det skulle vara en bra början. En gest till barnfamiljerna att man vill ge barnen det bästa. Vi har varit med i projektet flera år redan men i år hade de ändrat lite i reglerna, bl.a måste man genomgå ett test, ett frågeformulär om ekologiska livsmedel och sånt innan vi blev "nyregistrerade". Vi är alltså nu ett dagis som är med i Steg för steg mot ekologiskt samt att vi har påbörjat smakskola Sapere, så visst kan jag vara yrkesstolt tycker jag=)! Man kan med ganska små medel få förändringar till stånd. Och jobbet i sig blir så mycket mer intressantare när man får vara med och påverka sin vardag.
Så häng med alla andra dagis! Ekogröt och smakskola till alla småttor så blir det bra...

Förutom diplomöverräckning var jag med om en massa annat. Seminarier om äkta smaker, skolmat och annat. Blev också upplyst om en ny kampanj "herkkuammatti" som väl snarast kan översättas "ett delikat jobb" en kampanj som vill profilera yrkesgrupperna  inom köksbranschen. Höja statusen/ imagon inom yrket.

Livsmedelsindustrin var också väl representerad på mässan, försökte få sina senaste produkter marknadsförda. Men många ska man nog ta med en nypa salt...hm, ganska så dåligt utbud visades upp. Ingen får mig övertygad att  fabriksgjorda biffar eller grönsakspateér är läckra.

Det är roligt att spendera en dag på mässa. Matmässor speciellt! Att gå omkring bland sina gelikar, matintresserat folk. Men också  ur en annan synvinkel, eftersom jag "i mitt tidigare liv" ibland sysslade med mässor, montrar och utställningar tycker jag att det är roligt också att se på det hela ur den aspekten. Det ligger mycket jobb bakom det uppbyggda omkring en... det var också en rolig  tid i mitt liv. Tycker om att jobba!!! Men nu är det mat som gäller.

...fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar