16 december 2010

Lucka 16 - Starka kvinnor

Boktips. Kanske till julklappskorgen?

Det finns så många fina matböcker! Gamla rariteter, nya trendiga, fina receptböcker, inspirationskällor... Jag gillar att sitta och bläddra och njuter av att läsa vad andra "matmänniskor" plitat ner och funderat på. Receptböcker följer jag dock sällan till punkt och pricka. Men jag kollar upp. Om jag t.ex.ska laga något klassiskt så tittar jag kanske efter hur gjorde Hagdahl, hur beskriver Runa Melander samma rätt... och så slutar det ändå att jag gör det på mitt vis. På bilden ovan: tre böcker om tre starka kvinnor: Camilla Sparrings Matupproret (Hjalmarson& Högberg 2010), Carola Magnussons: Carolas ekokök ((Bokförlaget Langenskiöld, 2008) och en liten skrift om 1800-tals kvinnan Gustava Björklund (utgiven av Lilla Sällskapet,2005).

Om Gustava ska jag återkomma till i ett annat inlägg. Men de här två förstnämda då? Camilla Sparring är ett lysande exempel på att en enskid människa kan ådstadkomma mycket. Om man bara tror tillräckligt på sig själv och på det man vill föra fram så kan man faktiskt bana väg för nytänkande på bred front. Allt började med att hon kände en stor frustration och förtvivlan över den offentliga måltidens utveckling. En frustration jag tror att allt fler känner i dagens värld. Hon beslöt att göra uppror! Läs boken och gör uppror du med:)!

Carola Magnusson då? Sveriges svar på Jamie Oliver! En stark person med en vision att man genom handling kan få en sundare, godare och gladare skolmat. Hon lyckades med konststycket att få skolmat att bli "hot". Barnen älskar hennes mat. Mat utan tillsatser. Hon basar i dag över flera skolkök och har bevisat att: visst kan man!

"Om du tror att du är för liten för att kunna påverka,har du aldrig sovit med en mygga i sovrummet."

Citat:Nanny Maja Anderback


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar