29 maj 2011

Wretmans tomatströmming

500 g liten strömming
salt, vitpeppar
hackad dill

Till såsen:
1/2 dl olja
2msk vinäger
3 msk tomatpuré
1 msk finhackad lök


Strö salt, vitpeppar och hackad dill på strömmingsfileérna. Blanda övriga ingredienser till en sås. Lägg ett tunt lager av såsen i en ugnsfast form. Rulla strömmingsfileérna med skinnsidan utåt och lägg dem tätt intill varandra i formen. Fördela resten av såsen på ytan. Stänk lite olja över och sätt in i varm ugn ca. 200 grader. 20-30 minuter under lock. Låt kallna under lock. Som varmrätt till kokt potatis. (recept ur boken: Smörgåsbordet av Tore Wretman) (jag hade lite mer lök än vad som står i receptet.)

...drar mig till minnes ett av mina första uppdrag på ett av mina allra första jobb. Hade åkt till Sverige för att pröva vingarna och hamnade som kökshjälp till en köksmästare på en konferansanläggning. Vid sidan av disk och potatisskalning skulle jag hjälpa honom med diverse. En mycket lärorik tid! Han bad mig laga tomatströmming och kaviarströmming d.v.s två olika rätter. Ett litet missförstånd och jag lagade istället en rätt: "Tomat-kaviarströmming". Gjorde ungefär som Wretman här ovan men blandade även rökt kaviar och grädde i såsen, samt mycket dill. Det skojiga var att jag inte blev utskälld utan min variant hamnade "på listan". Misstag kan ibland bli lyckade...

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Vet du vad att inte bara din strömming utan många av det rätter som i dag anses som gastronomiska pärlor är uppkomna av ett misstag, tänk bara på chokladfondanten, då när den upptäcktes var den ett misstag, en bakelse man tänkte kasta men som lyckligtvis togs om hand av kökscheferna där och då, och den lilla bakerskan, eller om det var en lärjunge till bageriet, minns inte vilket, men i alla fall är hon i dag en hyllad person, hon fick föresten en medalj för det från den Franska staten, en äresmedalj från den franska hederslegionen dessutom. Så så kan det gå med "misslyckad" mat. Och Tore själv sade ju en gång att man skall laga mat utan krusiduller och skrikande motsättningar, enkel mat är alltid det bästa tänkbara att konstruera och servera, även för högtidliga tillfällen. Strömmingen din skall du vara mer en stolt över, den är ett nytt och värdefullt bidrag till den gastronomiska njutningen. =)

M sa...

Jodå jag är stolt över den. Tomat-kaviar strömmingen är jättegod till nypotatis. Men de här "Tores orginal" är verkligen inte dumma de heller. Speciellt om man som nu äter dem kalla på ett rågbröd efter en 10-11 timmars arbetsdag. Vårfester på gång, vanligtvis jobbar jag inte så länge...

Skicka en kommentar