5 november 2011

Oslo del 1 - Geitmyra och Smakens uke



Några inslag om vår resa till Oslo kommer att dyka upp här den närmaste tiden. Det var en fin resa! Jag reste till Oslo med en väninna och hennes son. Vi har faktiskt inte kännt varandra mer än drygt ett år och jag har bloggen/ vårt gemensamma intresse för Sapere att tacka för att jag kom i kontakt med henne! I Oslo träffade vi en annan gemensam matbloggare/vän med fru och vår ursprungliga plan var att resa till Grythyttan med dem via Oslo. Planerna ändrades i sista stund och det blev fyra dagar Oslo istället för vår trio. Resans absoluta höjdpunkt var när vi under två dagars tid bekantade oss med det nyöppnade Geitmyra matkulturcentrum för barn. Ett koncept som verkligen är värt att lyftas fram!  I min blogg i länklistan till höger finns adressen till deras hemsida. Barn och mat och måltidsglädje är en investering i  folkhälsa. Jag har själv ännu aldrig mött ett barn som inte skulle gilla att laga mat om de bara fick möjligheten. Få pyssla i köket och skapa sin egen måltid. Det är kvalitetstid!

En annan dag på vår resa satt vi på ett café och fick en pratstund med projektledaren Aud Marit Eriksen från Opplysningskontorenet i Landtbruket. De är arrangörer för "Smakens uke". Några dagar efter att vi talat med henne körde ett storevangemang igång i Trondheim då över 400 elever fick syssla med sinnesträning. 

Kjempegodt...nei! säger en elev då han smakar på en krydda. Se filmen här.

Länk till min resekompis blogg här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar