6 maj 2012

Nordiskt på Östersjön

Michael Björklund har planerat menyn

Det är nordiska smaker på Viking Line i maj. Det mesta vi prövade på Food Garden var alldeles utsökt men lite besviken blev jag på huvudrätten jag tog: Smörstekt åländsk abborre och braxen samt finländsk insjömört med skummande kräftsås och potatiskompott á la Jansson. Ja den måste  ju givetvis testas eftersom jag själv experimenterat rätt mycket med mörtfisk. Även väninnan vågade sig på denna rätt. Vi funderade först var den smörstekta abborren höll hus, men vi kom fram till att den antagligen fanns med  i  braxenrulladen.  Kanske det borde framkomma redan i menyn att det var frågan om rullader då vi nu förväntade oss stekta fiskfileér.  Smaken på portionen var till en början god men eftersom hela portionen var överdränkt med sås (alldeles för mycket sås!) så blev det en ganska ointressant smakresa i långa loppet. Allt smakade bara sås tillsist. Ja dessutom var det alldeles för mycket ben i rulladerna och det blev väldigt stickigt i munnen. Mört- och braxenfiskar ÄR beniga och därför borde de tilledas så att benen mjuknar bättre. Lite snyggare upplagt kunde den också ha varit portionen. Komponenterna hade kunnat vara mer var för sig och inte sås överallt. Nu var t.om de sparrisbitar, rädisbitar och ärtskidor som ingick helt såsiga.
Den skummande tomat- och Smögenkrabbsoppan jag tog som förrätt var däremot len som sammet och gudomligt god! Likaså väninnans förättstallrik som hon komponerade ihop från förrättsbordet. Efterrättsbordet med många nordiska smaker representerade var också det alldeles härligt. Så många goda bär vi har i norden!


En riktigt smaklig tomat- och Smögenkrabbsoppa

Simmar i sås. Har ätit godare abborre, mört och brax... 

Efterrätter á  la Björklund...underbart gott!

Nedan ännu några bilder. Kvällen innan (på väg till Stockholm) åt vi inte på Food Garden utan på restaurangen intill. Då blev det en god Ceasarsallad för min del samt smått och gott från FGs efterrättsbuffé. Barnen som vi hade med oss (min yngsta, väninnans två äldsta) åt med god aptit från barnens eget bord trots att det var lite tråkigt utbud. Ni vet "det vanliga": korv, köttbullar och friterad potatis... Nå lax fanns där också och makaroner med köttsås, men ändå... lite mer fantasi från köket skulle man kunna önska. Min son hade t.ex gärna ätit  fisksoppa och som efterrätt blåbärspaj. Kokt potatis gillar han också, faktiskt mer än friterad. Svampsås till köttbullarna hade också gått hem hos honom. Det hade varit nordiskt och gott för små barnamagar! Nå, han åt ändå bra av det som fanns och fick smaka av min blåbärspaj...

En god Ceasarsallad
Nordiska bär i efterätterna.


Kommentar: September 2012
Hittade denna länk, här ser man hur Björklund hade tänkt sig mörtportionen...lite annorlunda än den jag fick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar