3 december 2015

Spröda goda fiskstjärtar/ Sapere




Drog en smakskola igen för en grupp 10-åringar. Den här gången blev det  rätt mycket "matprat" mellan varven. Fler flickor än pojkar denna gång vilket glädjer mig eftersom jag haft väldigt få flickor de senaste omgångarna. Vi pratade mat, vi pratade fiske, vi pratade frukt och bär... På frågan: "vad har ni för favoritmat?" fick jag först som svar "det vanliga", det som jag brukar få höra: makaronilåda, köttbullar, pizza, tortillas... men så var det en flicka som fick nåt drömmande i blicken och lyriskt började prata om abborstjärtar. Om hur goda de blir om man steker dem riktigt knapriga i smör. "De blir så där spröda liksom", sa hon och fortsatte " spröda och knapriga...det ÄR så gott!"

Förutom matprat de tre gångerna vi träffades bakade vi, lagade olika mellanmål och lekte lite olika matrelaterade lekar samt gjorde några Sapere sinnesövningar. Tyvärr bara tre träffar, men alltid bättre än ingenting.

Berätta vad har du som läser detta, för favoritmat?
Jag har många. Dagens middag: renskav&mos till exempel med lingon till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar