4 september 2016

Malins glutenfria och en bok om skolmat




Två nya böcker till kokbokshyllan på jobbet. Ena köpt den andra har jag fått.

Bok nummer 1. Malins nya mat  Glutenfri mat för livsnjutare köpte jag då jag kommer ha en glutenfri liten matgäst på jobbet i år. Malin brukar ha bra recept i sin blogg så litar på att jag här hittar recept som jag kan ha användning av. Jag bakar rätt mycket på jobbet och det känns bra att även den glutenfria får hembakt ibland. Boken känns som ett bra val i djungeln av alla "glutenfriböcker" som utkommit de sista åren. Layouten får också ett extra plus. En klar och tydlig kokbok.Mycket tips på vad man kan ha i sitt glutenfria skafferi och Malins egna mjölblandningar som hon rekommenderar för olika ändamål. 

Malins nya mat  Glutenfri mat för livsnjutare  
Malin Båtmästar
utgiven på eget förlag MalinsFoodieliving kb
Andra upplagan 2015

Den andra boken, helt nyutkommen,  fick jag på seminariet jag var på för nån vecka sedan. School dining in Finland - Learning and Well-Being är titeln och den är skriven och sammanställd av Seija Lintukangas och  Päivi Palojoki. En bok om skolmaten som helhet. Tänk att en sådan bok inte skrivits tidigare! Språket är engelska och kan tänka mig att denna bok kan vara användbar då andra länder nyfiket undrar hur vårt system med skolmaten egentligen fungerar.

Finländska skolsystemet högaktas av mången runt om i världen. De fina Pisaresultaten har antagligen mycket att tacka skolmaten för var det någon utländsk gäst på seminariet som sa. Kanske det ligget något i det. Personligen anser jag att det finns endel saker och ting som kunde rättas till i skolmatssammanhang. Ja som t.ex den pågående boomen att man nu ska bygga nya stora jättekök istället för att ha mindre enheter eller helt egna kök i skolorna. Det känns totalt fel när man samtidigt talar så vackert om hur måltidspedagogik kommer lyftas fram allt mer i skolorna. Egna kök och skolträdgårdar skulle vara idealet om det verkligen är så att man vill att barnen ska få en bra inblick i matens väg. Ett system där barnen kunde vara mer involverade i måltiden skulle kräva närhet till kök och kökspersonal.
Boken innehåller rätt mycket arkivbilder av varierande kvalitet. Är inte så förtjust i bokens utformning Kanske man hade kunnat satsa lite mer på bildmaterialet och layouten. En ganska typisk "läromedelsbok". Ett lite fräschare och modernare grepp kanske. Men trots det ett stort plus för att det överhuvudtaget gjorts en bok om skolmat!

School dining in Finland - Learning and Well-Being
Seija Lintukangas och Päivi Palojoki
Edutaru
2016




1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för omnämnandet :)

Skicka en kommentar