9 februari 2010

Runeberg & Gäddprovning

Sedan jag senast bloggade har jag varit på visit hos paret Runeberg. Johan Ludvig och Fredrika alltså. Själva var de inte hemma av den enkla anledningen att de dog för sisådär 130 år sedan. Men hemmet finns kvar. Förtjusande.

Fredrika och Johan Ludvig hade sex söner och fem!!!!! pigor. Skulle jag ha fem pigor så skulle jag också ha tid att skalda, skriva poesi och ha ett prydligt hem. Nej jag skulle sitta under ett äppeltäd och dricka hemlagat äppelvin och rita serier eller så skulle jag läsa böcker och bli klok. Jag skulle likt Fredrika inreda rummen enligt färg, hitta på briljanta uppfinningar,vara kreativ och få utlopp för min förträngda konstnärssjäl. Laga ett skrovmål god mat mellan varven. Gädda kanske...hm (återkommer till gäddan).

Nå efter en rundvanring i Runeberska hemmet i empirestadsdelen fortsatte jag med mitt sällskap till ett Café. Där vi inmundigade Runebergstårtor och drack kaffe helt i 1800-tals anda. Så trefligt att ägna några lediga söndagstimmar åt det förgågna. Det var så vackert förr! Må det sen vara fråga om byggnader, bruksföremål, kläder eller frisyrer. Inte slit och släng mentalitet och made in Taiwan.

Gäddan ja, den skulle jag återkomma till.
Har varit på Gäddprovning. Just det! Gäddprovning. Och Abborprovning också för den delen.
Intressant!!
Vinprovning har jag varit på nångång tidigare i livet men det här med gäddprovning det var nog lite extra det. En jämförelsegädda och fyra testbitar. Nykokta, okryddade. Smaka...dofta...spotta ut, skölj munnen, jämför. Fisk fångade på olika ställen längs vår å. Vilken var godast? Vilken oätbar? Neutral? Sedan samma sak med abborrbitarna. Så smaklökarna har jobbat idag. Vad gör man icke för vetenskapen. Tyckte jag hade fisklukt i näsan hela eftermiddagen sedan.

På kvällen kom pappa förbi, hade varit och pilkat. Tyckte vi kunde få fångsten. Fyra abborrar och en gädda. Hm... de hamnade i frysen.

Jag åt korv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar