24 april 2010

Tre kök och några gamla recept

Mitt liv kretsar just nu kring tre kök. Det är betydligt färre än under den tid jag jobbade som "inhoppare" eller på rekryteringsfirman. Då kunde det bli många fler under bara en månad. Hur många kök det blivit under årens lopp har jag inte ens orkat räkna efter. Räknar man ännu med alla de kök i de bostäder där jag själv bott blir det ja, hur många som helst...Kök i Sverige, kök i Finland. Små kök, stora kök. Moderna kök och omoderna. Bekväma kök och obekväma, dåligt utrustade, kök som har allt, dragiga, slitna, superfina och små små köksvrår. Det har varit A la carté restaurangkök, hotellkök, kök inrymda i baracker, sjukhuskök, skolkök...
Men nu har jag alltså "bara"tre. Tre som jag tycker mycket om trots de också har en del brister. Inget av dem är toppmodernt. "Mina tre kök" finns i ett frontmannahus (hemma), i ett empirehus (jobbet) och i ett 1800-tals hus ("torpet"). I det sistnämda trivs jag allra bäst. Detta trots avsaknad av rinnande vatten! Detta trots att man måste börja dagen med att värma i vedeldade spisen. Hugga ved och bära vatten. Diska i fat. För att få mat på bordet måste man verkligen jobba där. Men man gör det så gärna.

Nedan några gamla recept jag hittat på torpet. De är daterade år 1900. Mannagrynskaka, Sockerkaka a´la Sippan, Variniki, Blinier och Viborgsbröd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar