19 april 2010

Tekla

Min farmors farmor hette Tekla. Ikväll var jag Tekla. Låter det märkligt?

Förra sommaren gick jag med i en nygrundad 1800-talsförening. Varför?

-Jo för jag älskar vårt gamla torp där man nästan kan höra historiens vingslag.

-Jag gillar 1800-talet. Byggnader, saker, bruksföremål, kläder... de är så välgjorda, praktiska och vackra.

-Jag är intresserad av mat och mattraditioner även ur ett historiskt perspektiv. Vad åt man förr, seder och bruk o.s.v

På torpet finns en hög gamla brev bevarade, skrivna i slutet av 1800-talet. Det var ett helt äventyr i sig när jag rätt nyligen började tyda de sirliga handskrivna breven. Endel handlade om vardagsbestyr om köp av ägg och val av tapeter. Andra handlade om resor, kalas och hundvalpar. Plötsligt börjar husets historia, dess människor framträda allt mer tydligt. Att jag trots allt valde Tekla som min "rollfigur" i föreningen var att jag vill veta lite mer om min egen släkt. Det är nästan som ett detektivarbete att leta fram fakta. Nu hoppas jag hitta ett fotografi av henne, ska försöka hitta graven, kanske någon äldre släkting ligger inne med fakta om henne, folkkulturarkivet... Tror hennes man var smed åtminstone blev två av hennes söner smeder. Hantverkare, jordnära...kanske lite som jag.

Tekla, ett ganska roligt namn! låter nästan som Katla. Jättevulkanen som förhoppningsvis inte blir lika aktiv som Eyjafjallajökul. Helt otroligt vad redan den "lilla" vulkanen kunnat ställa till med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar