13 juni 2010

Märit "Hiram" Huldt


Nu blir det en ny etikett här i bloggen. Under "matmänniskor" tänker jag skriva något smått om personer som jag högaktar och försöker ta lärdom av. Främst nordiska "matgurun" tänker jag hålla mig till. Flera av dem har redan "vandrat vidare" och sitter förhoppningsvis i nåt gastronomiskt paradis och tittar ner på oss som irrar kring här på jorden försöker hitta meningen med livet. "Mat ÄR livet, vettig mat" kanske de vill ropa till oss men det är inte så många som uppfattar det. Ja och kanske det är därför många  människor mår dåligt, för att de äter så fel.
Av dessa matmänniskor tänkte jag börja med en personlig favorit, kanske för att jag själv kan dra lite paralleller till henne. Ja vi är nog lite lika...
"Fru Bråttom" kallades hon ibland eller"Kvinnan på tapeten" men mest är hon känd som"Hiram".
På riktigt hette hon Märit Huldt (f.Berg). och levde 1912-2006.
Märit var inte kock, nej hon påbörjade sin yrkesbana som konstnär och började jobba som textilexpert på Broströmsrederierna och ritade även tapeter för Duro. (Första likheten mellan henne och mig, det konstnärliga, jag har förutom restaurangkocksutbildningen en dekoratörsexamen i bakfickan och har alltid gillat att rita). Så småningom blev maten allt viktigare i hennes liv och 1955 fick hon anställning vid Svenska Dagbladet som matskribent efter att hon vunnit en recepttävling. På SvD stannade hon sedan i 25 år. Hennes matskriverier blev mycket populära då hon målande beskrev tillagningsmetoderna och prydde sina skriverier med tecknade bilder. Dessutom var maten god. Hon var ingen pedant och recepten var inte alla gånger så exakta. Det var en "skvätt" , en "nypa" en "näve"... (andra likheten med mig som har svårt att återge nåt recept till punkt o pricka). Men hon hade känslan och förmågan att dela av sig glädjen och lusten i att laga mat. Märits små lustiga ritade gummor dök upp här och var och var redan de en njutning för ögat. Förutom hennes matskriverier har hon utgett många kokböcker och år 1983 invaldes hon som den allra första kvinnan i Gastronomiska Akademien.
I Sveriges Radios arkiv på nätet kan man leta fram en intervju som är värd att lyssna på. Gör det! Där filosoferar Hiram kring temat mat. I slutet av intervjun ger hon en beskrivning på en enkel rätt. Vill minnas att den gick ungefär så här:
Koka upp en buljong. Ta under tiden och rosta en brödskiva och gnid lite vitlök på ytan. Pochera ett ägg i buljongen. Placera brödskivan i en sopptallrik. Placera det pocherade ägget utan på brödet. Lite riven ost på det och häll slutligen över den heta buljongen. Så typiskt Hiram. Gott och så enkelt! Eller ett ännu enklare recept ...(dock lite lyxigare råvara) "Ta 24 ostron, ät dem genast" ;-)
Finns det mer likheter mellan henne och mig, annat som förenar? Jo vi har båda bott på Lidingö.
Hiram flyttade dit redan på 50-talet och bodde där till sin död 2006. Jag bodde där några år i slutet av 80-talet. Vem vet kanske vi handlade i samma Konsum... Hade jag vetat att en så "stor" matmänniska bodde bara ett stenkast från mig hade jag nog sökt upp henne. Men åandrasidan på den tiden hade jag inte ens hört talas om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar