11 juni 2010

Med en doft av...

kaprifol

Jag åt snabbmat igår.
Tillagningstid 10-15 minuter.




Pasta Cappellini med Halloumi, rödbeta och sparris. 
(På mitt sätt att skriva recept...) 

Tog fram en rödbeta och tre sparrisar.
En bit av en halloumiost som jag skar i tre skivor
Kokade upp pastavatten, lite salt & olja i.

Medan det kokade upp...

rostade jag en liten näve pumpafrön i torr stekpanna.
Medan de rostades skalade jag snabbt rödbetan och sparrisen.
Lade pumpafröna åt sidan
...och klickade i en klick smör i den heta pannan.

Då kokade vattnet...

La i två nävar pasta Cappellini .
Halloumin hamnade nu i det gyllende smöret.
Stekte osten på bägge sidor så den fick en vacker färg.
Nu återstod bara ett par minuter
innan pastan skulle vara klar.
Då lade jag försiktigt ner de tre sparrisarna utanpå pastan.
Halloumin åt sidan.
Den i tunna skivor skurna rödbetan fick nu hamna i stekpannan.
Den är så tunn att det bara tar en minut.
Pastan är klar, sparrisen också. Ja allt ihop är klart!
Lyfter sparrisen försiktigt.
Häller pastan i en djup tallrik.
Sparrisen utanpå pastan.
En rödbetsskiva
en halloumiskiva
en rödbetsskiva
en halloumi...
Bygger upp ett litet torn.
Strör över pumpafrön.
Ringlar över lite olivoja.
Ett stänk med balsamvinägern
Några drag med svartpepparkvarnen.

Går ut med min tallrik.
Hittar en harsyra.
Den hamnar på tallriken
Pryder mitt torn.
Andas in doften av kaprifol.

Äter, njuter...

Visst det är trevligt med många kring bordet.
Med sällskap och socialt liv.
Men ibland kan det vara riktigt gott att
vara ensam:-)

Imorgon börjar en del av familjemedlemmarna igen droppa in. Nu ska jag gå och sova min skönhetssömn.

copyright MoWe


Go natt!

2 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Så otroligt gott det lät med din "snabbmat" :)

M sa...

Det var mycket enkelt och mycket gott:)

Skicka en kommentar