1 augusti 2010

Hagdahl



"mellan en dålig kokerska och en giftblanderska
finnes ingen annan skillnad än uppsåtet"
(Charles Emil Hagdahl)

Charles Emil Hagdahl 1809-1897

Föddes i en välbärgad familj i Linköping. Han blev föräldralös relativt ung och fick då växa upp hos sin moster. Hagdahl utbildade sig till läkare och gifte sig med en rikemansdotter, Emilia Fredrika Gylling. I arbetets vägnar fick de tu resa ut i Europa och kunde då på sidan om stifta bekantskap med den europeiska matkulturen. Hagdahls intresse för mat var stort. Tyvärr dog hans och Emilias enda barn i en ålder av tre år och någon tid senare dör också Emilia. Hagdahl får med tiden två barn med sin hushållerska men gifter sig aldrig med henne. Hans stora passion, maten, ägnar han allt mer tid. Beslutar sig skriva en kokbok och det är den boken: "Kok-konsten som vetenskap och konst " som kommer att bli en av de mest populära kokböckerna inom svensk kokkonst genom tiderna.

Jag hade bara bläddrat flyktigt i boken tidigare, tänkte nu att jag skulle ta och låna den från biblioteket... "Nej, den är för gammal och skör" sa biblioteksfunktionären, "den får du läsa här". Men det är så att detta är en bok man inte läser i en handvändning. Det är en bok fullspäckad med recept, visdomsord och tankar. Många lika aktuella idag som då. Att den är skriven med "1800-tal språk" gör den kanske lite tungläst (själv börjar jag bli van med det...). Det är en bok man vill återkomma till. Ha som uppslagsbok. Så... jag köpte en nyutgåva (via Adlibris igen 34 euro.) För den summan får man inte ens ett par nya skor. Dessutom, skor slits ut, den här boken kommer att följa mig länge! Fiskrecepten! Rena skatterna. Och nu vet jag också att kramsfåglar är en gammal beteckning på vilda småfåglar och att sällsynta stäppflyghönan som besökte vårt land för någon dag sedan var mycket allmännare på Hagdahls tid.

...man lär så länge man lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar