18 augusti 2010

Min brax simmade...

Loviisan sanomat 17.8 2010

...inte till final. Men kom ändå bland de sex bästa=). Ja det var frågan om Braxrecepttävlingen som utlystes i somras. Vem hittar på den bästa braxrätten, en rätt som kan tas med på Degerby Gilles skärgårdsbord.

Jag hade tänkt mig en förrätt med inkokt brax med råstekt rödbeta, nässelpesto och en sallad med gurka och smetana som tillägg. Men nu när den är "ute ur leken" gissar jag att "Kalaonni" kanske tar hem potten bland de tre som återstår. Eller kan det vara den där rökta som ändå smakar bäst? Återkommer till tävlingen senare. Hur det gick.

Hur som helst tycker det är BRA med jippon, tävlingar o dyl. som lyfter fram billiga, bra råvaror, som s.k "skräpfisk". Man åt mycket brax förr, idag är det en fisk som oftas ratas. "Myrtsoppå" kokade min mommo ibland, alltså soppa på mört. I bl.a Hagdahls och i Vallgrens böcker hittar man även recept på Sutare. Har prövat röka den nångång men...smaken... kanske man måste dra gränsen någonstans. Sutare finns visserligen i parti och minut i viken. Läggs "katschan" ut om kvällen på landet kan där finnas 7-8 st guldgrönslemmiga firrar där följande morgon. Om någon fisk ska kallas "skräp" så är det väl den då.

I Hagdahls bok berättas det föresten att enligt ett friesländskt ordspråk är Sutaren är alla fiskars läkare. Om gäddan såras stryker hon sina sår mot sutarens kropp och botar dem med slemmet... så nu vet vi det;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar