24 september 2010

Mathias Dahlgren


Varför blir man kock? Lyssna på Mathias varför han blev det. Jag tror många kockar påverkats redan i barndomen. Det behöver kanske bara vara ett angenämt matminne från tidiga barnaår.
Någon doft eller smakupplevelse som etsats sig fast och man får ett passionerat förhållande till mat.
Ibland händer det i mitt jobb att jag stöter på barn som verkar njuta lite mer än de andra. T.ex en pojke på ett dagis jag jobbade en gång  som oftare än de andra barnen smög sig in i köket, trots att det egentligen inte var tillåtet. Han kom in för att dofta lite. Ville bara prata lite grann. Ville veta vad som kokade i grytan. Jag kan mycket väl tänka mig att just denne gosse en vacker dag jobbar i kök. Eller flickan som älskar ärtsoppa och med jämna mellanrum kommer med frågan om när den nästa gång är på menyn. Hon får något saligt i blicken när hon på finska säger "hernekeitto". Man kan nog urskilja dem redan, de riktiga gourmanderna. Men de andra är också på god väg ... vem vet, med hjälp av Sapere, skördefest och ett kök med dofter blir det kanske kockar av hela gänget;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar