28 december 2010

Dofter och rovor


En jul utan dofter! Har nu i juletider varit berövad mitt doftsinne p.g.a flunssa. Lite knäckande må jag säga... Man märker hur viktiga sinnena är när man saknar dem. Men det är övergående och är på bättringsvägen! Och nu finns ännu nyåret att se fram emot. 



 Julmatstemat fortsätter fram till nyår. Lutfisk med bechamel tar vi så sent som idag. Köttbullar skall också rullas då lutfisk inte riktigt går hem hos alla. Morotslådan som äldsta sonen saknade på julafton lagades först igår! Vi tar det lite i etapper det här med julmat...man behöver inte äta så mycket "rester" på så vis;) Rödkål och Jansson är ännu påkommande i veckan, som nylagat alltså.  Julbordet mina föräldrar bjöd på julannandag dignade dock av alla möjliga godsaker. Och det var gott trots avtrubbade sinnen.
Under året som gick har en speciell rotsak blivit allmännare hemma hos oss. Rovan! För något år sedan började jag odla rovor själv i liten skala och upptäckte då att de var minst lika goda råa som tillagade. Om sommaren tunnt skivad, i sallader. Om höstarna tillredd i grytor eller bakade i ugn. Rovan är inte så "kraftig" i smak som kålroten men har ändå den där fylliga smaken som passar så bra ihop med annat. Med en mustig köttgryta för att ta ett exempel. Eller med lammkotletter...eller med mina rosmarincrepes. Rova med bacon! Rova med getost! Eller som här "Ville Vallgrens mandelfyllda rova" nu något modifierad av mig med rödbetslock = vacker färgkombination! och smakmässig harmoni! 

Beräkna en liten rova och en dito 
rödbeta per person. Koka i lättsaltat vatten,
tills de är "al dente". Dela rovorna och 
betorna på hälft och gröp ur dem. Mosa
fyllningen med en gaffel och blanda med
 finhackad eller flagad mandel,en klick smör
+ lite råsocker.(En uppvispad äggula brukade 
även Ville ha med) Lägg rovorna som botten
 i en ugnsfast form, Några msk fyllning på 
varje botten och rödbetshalvorna som lock.
Gräddas i ugn ytterligare 7-8 min.
Servaras varma med en klick smetana.
 Gott som tillägg till kött eller fisk eller
som  en förrätt . (Ja tilläggas kan att om 
man vill att rovan skall ha kvar sin
 vackra gula färg kokas den ej i samma 
kastrull som rödbetan...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar