31 december 2010

Ett smakligt och matglatt...

2010, blev året då jag bl.a lärde mig baka goda vackra bröd=)
 Affärernas tråkbröd kommer bli sällsynta hos oss 2011.


Javisst jag hade något nyårslöfte också... nej det har inte med bantning att göra, vilket påstås att vara det vanligaste löftet som brukar avges vid nyår. På det personliga planet... tja, kanske lite mer sovtimmar per år. Inte sitta uppe så länge om kvällarna. 

Men det väsentliga löftet: Att föra fram det jag tror på, engagera mig mer. Att jobba med frågor främst som handlar om barn&mat. Mat till barn. Försöka, i den mån jag kan, påverka andra att börja frågasätta dagens matpolitik. För den är inte vad den borde vara. Om ett litet barn får i sig över 150 totalt onödiga tillsattsämnen under en enda vecka bara genom skolmaten är det något som gått fel. Endel barn kanske dessutom får i sig lika mycket i hemmet. Och vad blir summan av kardemumman? En tillsatts hit eller dit spelar kanske inte någon roll, men när det blir många många i en mix...Vettig, klok, god och bra mat till barn alltså, till mina egna och till andras... För de är vår framtid. 

"More should be done to spread the message that eating a healthy school meal is a great foundation for a kid's education and future health"
Jamie Oliver

"För mig handlar matdebatten om barnens värde. Barn har rätt till god och näringsriktig mat".
Carola Magnusson 
  

Barn är det finaste som finns och "vårt dagliga bröd" skall ha kvalitet! Gott Nytt År med mycket matglädje och engangemang. Ha det gott!

3 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Ett rktigt gott nytt år till dig, Hoppas vi får en hel del gemensamma stunder med barn och mat under det nya året. Vi både sees och hörs 2011.

Mikaela sa...

Gott Nytt år från min familj till dig också! Jag säger som Christian, vi både ses och hörs snart!

Tack för den fina inspirerande bloggen, det är alltid med stor spänning som jag läser dina sidor och vissa andra finlandssvenska matbloggare.

M sa...

=) Tack! Ska bli intressant att se vad vårt tillsvidare lilla "team Sapere/allebarnsrätt" kan åstadkomma. Nyårskvällens roligaste kommentar: "Blir du glad nu mamma om jag gör lite Sapere." Sade yngsta och stoppade näsan i sin blini medan han drog några djupa andetag=)=). Han tolkade min tysthet (är så hes förtillfället efter flunssan jag hade) som om jag borde muntras upp;) Nu lite starkt kaffe sen ska skidorna fram!

Skicka en kommentar