30 januari 2011

Matprat, Fredrika och fåglar



Ett intensivt veckoslut med  med "Matpratar-kurs" i Helsingfors (fredag-lördag) i Folkhälsans regi och (söndag) besök till Runebergs hem för att höra på Merete Mazzarellas tankar kring sin bok Fredrika Charlotta född Tengström - en nationalskalds hustru.
Familjens övriga har fått kocka en hel del  på egen hand medan jag varit på vift. Ena kvällen hade de lagat pizza tillsammans och på lördagen väntade en ugnslax med tillbehör och ett vackert dukat bord på mig när jag kom hem=)=)! Kanske man borde rymma hemifrån lite oftare...

Kursen med Folkhälsan inspirerande. Meretes bok tillsvidare oläst men föredraget intressant. 

I dag har det taxerats fåglar i hela landet. En landsomfattande "gårdskryssdag" som Birdlife arrangerar årligen. En timme på vår gård resulterade i 11 arter. De vanliga, inga speciella rariteter. Januarimånads saldo på mitt eget gårdkryss stannade vid 17. Ännu 11 månader kvar av året så många lär det ännu bli. Fasanen och sparvhöken har jag konstigt nog inte sett till januari trots de annars brukar dyka upp titt som tätt. Maken har nog sett dem + många fler. Men han är proffs och jag glad amatör...räknar bara de fågelarter på min lista som jag själv ser och kan artbestämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar