6 januari 2011

Tidsresa till 1800-talet

En mjölkseparator
Så blev det en tidsresa igen. Tidsmaskinen tog mig till 1800-talet. Eller mig och mig... egentligen var det Tekla som begav sig till herrgården. Min farmorsfarmor Tekla. Hon, apotekardottern från Orimattila, som sedermera gifte sig med smeden. För någon timme var jag Tekla och träffade andra ur det förgågna. Nej jag är inte personlighetskluven men det är rätt skoj med lite rollspel när man studerar en annan tidsepok. 
Rudom Gård var målet denna gång. En herrgård i Östra Nyland, Lappträsk.1800-tals kvinnan Laura Gylling tog emot oss och visade oss runt i sitt hem. Fru Gylling, Laura Gylling (f. Wallgren, 31.12.1811 - 12.8.1876 ) gift med Karl Johan Gylling var föresten faster till ingen mindre än Ville Vallgren (han som har en helt egen etikett här i bloggen).




Jag kan inte sy trodde jag tills jag tog
 nålen i vacker hand och gjorde mitt
bästa. En gammal gardin förvandlades till
kjol á la 1800-tal. Så Tekla fick sitt kjoltyg.
 Detaljerna är viktiga. Spets i underkjolen 
(ett gammalt lakan). Kängorna dock lite för
moderna men lite ditåt.





Pigan på gården fixade fram lite paj med 
potatis och laxfyllning, och 
underbart goda Alexandersbakelser



En raritet från 1888, Aurora 
Liwanders bok Kortfattad handbok
den nyare kokkonsten. Närmast 
avsedd för det borgerliga köket




Paret Gylling på Rudom gårdLaura Gylling
 (f. Wallgren, 31.12.1811 - 12.8.1876 )
 gift med Karl Johan Gylling

Drama som bäst!
Laura Gylling
 återuppstånden.




  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar