10 mars 2011

Blommig falukorv



Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma
nåt annat vill jag inte ha
Jag hatar tomaten, och fisken och spenaten
och plättarna med lingonsylt.

Fläsk har vi för ofta,
Lamm smakar som kofta,
Biff med lök är riktigt läbbigt. 

Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma
nåt annat vill jag inte ha.
Nej aldrig jag äter mer rotmos och potäter
och isterband och kalvkotlett. 
Pytt är för pyttigt
mjölk är för nyttigt 
knäckebröd för hårt att tugga...

Nej...jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma
nåt annat vill jag inte ha!

Text: Hans Alfredsson

Vem minns inte Hasse Alfredssons låt om den bortskämda gossen. Hade han från späda år fått lite "Sapere - smakskola" så hade tongångarna kanske varit lite andra. Kanske hade han då sjungit Thorbjörn Egners "Grönsaksätarvisa" (ur Klas Klättermus):

Den som äter kött  var dag 
och skinkor hela dagen,
han blir så rysligt trött och lat
och får så ont i magen...men 

...den som äter palsternackor 
han går inte av för hackor,
morot, selleri och dill är inte heller illa!
Han blir så god och lätt i magen
glad och munter hela dagen 
får sån sprätt i benen 
att han inte kan stå stilla... 

Text: Thorbjörn Egner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar