9 april 2011

Huvud, hjärta, hand, hälsa


4H
HUVUD för kunskap
HJÄRTA för medkänsla
HAND för färdighet
HÄLSA för ett sunt levnadssätt


Att föra fram måltidsfostran och matglädje till barn i en värld där mycket idag bygger på effektivitet och prestationer har blivit en hjärtesak för mig. Beslöt mig senaste höst  att ta och göra något mer konkret för att  lyfta fram matglädjen. Försökte hitta någon organisation eller andra eldstjälar här på orten som ville jobba med samma saker. Nu ser det ut att bli 4H som blir utgångspunkten.  Det första lilla "pilotprojektet" kör igång i höst i form av klubb(eftis)verksamhet. Då kommer tyngdpunkten ligga på goda, hälsosamma mellanmål men också inslag av smakskola (Sapere). 4H brukar också ha bakningsklubbar här på orten.


Några intressanta länkar: 
4H Matskolor  (Sverige)
4H Madskoler   (Danmark)
4H Matskola  (Norge)

2 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Finns det redan en 4H-förening i Finland alltså? Eller missade jag länken? Jag är intresserad, för jag har också lite klubbverksamhet/kockskola för barn i drömmarna/planerna...

M sa...

Det finns många 4H föreningar i Finland! Länk till Finlands svenska 4H hittar du här i min blogg till höger i länklistan. "Matskolor", typ de i övriga norden, har vi dock inte...ännu=).Men det kunde man kanske göra något åt. I länken kan du kolla din närmaste förening.

Skicka en kommentar