9 juni 2011

70-tals mat


Vad kan väl vara mer 70-tal än en köttfärslimpa? Receptet direkt från en receptkortssamling från 70-talet.  Vem minns inte de där lådorna som ens mamma hade med små kort radade. De kom med posten, några kort per gång. Rätter i olika kategorier. Det här kortet nr.8. "Varianter med köttfärs", fylld köttfärsrulle, fick jag av min mamma häromdagen. Hon bjöd nämligen på detta ganska nyligen och jag tyckte det var så gott! Nu hade hon skrivit av receptet och donerade kortet till mig. Borde jag kanske fråga om jag kunde få hela lådan? Där finns säkert många "retrorätter" som kunde tas till heders.

 Receptet:
300 g nötfärs
100 g fläskfärs
2 kalla kokta potatisar
1 ägg
2 dl vatten
salt, vitpeppar
smör el. margarin till fatet

fyllning:
100 g bacon
1 liten gul lök
1 äpple
1 knippe persilja

mosa potatisen och blanda med färsen, ägg, vatten och kryddor efter smak. Bred ut färsen på en vattensköljd skärbreda eller smörpapper. Finhacka bacon, lök, äpple och persilja. Bred ut på färsen och rulla sedan som en rulltårta. 45 min i ugn 175 grader utan att späda eller ösa. 

Serverade med klyftpotatis och rysk saltgurka till. (Sallad som förrätt). 

4 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Jag har också fått stifta bekantskap med den där boxen som min mor har en gång i tiden skaffat sig. Har någon gång bläddrat i det där arkivet av kort och rätter, alltid lika spännande. Retrorätter ja, Osso buco är nog en av dem, hur många är det som lagar de nu mera. Jag tror att jag också skall fråga om jag får ärva den där lådan, den är lite som det är med det där svarta boxarna flygen har, fulla av viktig upplysning och information som kan vara bra att ha.

M sa...

Osso buco ja, det var ett tag sedan. Säkert många många år sedan jag senast åt. De där låddorna ser man ibland på loppisar eller i antikavriat. Kan bli framtidens samlarobjekt. NU har jag föresten hittat mina Ville-böcker=)=).Matkatekesen och Roliga gubbar.Orginalutgåvor.

Fru Purjo sa...

En sådan receptlåda hade mamma också stående på köksbänken. Å...minnen från barndomens lantkök ploppar upp i huvudet....bla blommigt vaxduk. Jag tror jag skall köpa en blommig vaxduk till vårt lantkök. Borde passa hur bra som helst :)

Och jag tror jag skall fråga vart receptlådan tog vägen...om den överlevde flytten från barndomshuset.

M sa...

Ja viist är det lite nostalgi över vaxdukar och receptboxar. Vaxdukar är dessutom så praktiska!

Skicka en kommentar