19 juni 2011

Mörtexperiment - del 1


Ett sommartema här i bloggen kommer att vara "Mörtexperiment". Orsaken, ja det finns flera. En av anledningen till att jag tänker försöka mig på mört i olika former är att sönerna fiskar en hel del då vi är på torpet. Mest nappar mörten. En annan anledning är att jag tycker att mört och braxen är fiskar med en stor potential. Det dög åt människor förr... varför har vi blivit så bortkämda av norska laxen att något annat knappt mer duger? "Skräpfisk" kallar mången mörten, men jag ser här en utmaning! Med rätt inställning, metoder och idéer kan man förvandla "skräpet" till gourmémat. Brax och mört har ökat i våra vatten, det märker vi även i vår vik där man tidigare fick massor av abborre och ibland t.om gös medan det numera är mest mört, brax och en ganska slemmig sak som kallas sutare. Sutaren har vi någongång försökt röka och dränka i citron med den smakar lite väl mycket gyttja. Så den ingår inte i experimenten denna sommar. Däremot har jag lovat ta hand om all mört och brax som killarna fiskar=). Och faktiskt det lovar gott... för experiment no.1 blev GOTT!


Gravad mört på rågbrödsbit  

mörtfileér 
grovt salt
socker 
rosepeppar
färsk dill 

rågbröd
färskost
dill
harsyra

Ger inga exakta mått men jag hade alltså en hög med mört som jag rensat och filéat. Strödde över lite grovt salt och socker samt rosépappar och massor av dill. Lade allt i en plastpåse och la dem i frysen, tänkte jag skulle spara dem till ett senare skede. Men i morse kliade det i fingrarna så tog ut dem ur frysen. De tinade snabbt och var alldeles perfekt gravade på den lilla stunden. De är ju så tunna så nångon lång tid krävs inte. Bytte ut dillen mot ny och fräsch. Hackade mörten smått. Bredde några rågbitar med färskost och toppade med mörthacket och en dill-harsyramix. Testpersonerna påstod att de smakade som gravad sik=)! Serveras med fördel med t.ex en kall öl.


 
(Fler mörtexperiment hittas under etiketten "mörtexperiment" i denna blogg.)

2 kommentarer:

Anna sa...

Gud va läckert! Och jag kan inte annat än hålla med, vi har ju blivit på tok för kräsna o rynkar på näsan åt mycket! You go girl! Och tusen tack för tipset med skållad råg, det ska jag testa, har ju en del rågmjöl kvar då jag använder så lite i taget ;) Kram på dig och glad midsommar!

M sa...

Glad midsommar till dig också!! Det är roligt att experimentera både när det gäller rågbröd och mörtar;)

Skicka en kommentar