4 september 2011

Klara soppteater och Helge Skoogs goda fisksoppa, del 1



Har städat på vinden, inte på torpvinden, utan här hemma. Mitt i allt när jag städade föll ett recept ut ur en pärm. Helge Skoogs fisksoppa!! Och minnena kring denna soppa ploppade fram de med. Plötsligt är jag tillbaka i ett kök i Sverige på åttiotalets slut. Kanske det var -88 eller 89. Jag hade fått jobb som "köksnisse", "köksmästarens högra hand". Ett av mina första riktiga jobb och det gick ut på att hjälpa köksmästaren med det mesta och mellan varven diska kastruller (ett alldeles utmärkt sätt för en nybörjare att känna efter om man trivs med restauranglivet.) Jag tror det var just i det köket jag första gången jag stötte på riktiga kockar med äkta yrkesstolthet. Det finns nämligen kockar av alla de slag. De som blir det av passion och de som blir det av ... tja, kanske av att det är relativt lätt att komma in på banan.
Den här passionerade kocken-köksmästaren kom en morgon in i köket viftande med ett papper. -"Vet ni vad jag har här! jo receptet på HELGE SKOOGS FISKSOPPA!" Sa han med ett tonfall så man förstod att detta var något extra. Han hade dagen innan varit på Klara Soppteater och sett skådespelaren Helge Skoog (kanske mera känd som Ture Sventon) uppträda. På soppteater bjuds man på soppa och denna dag hade det varit Helges specialitet.

Vi lagade därefter ofta Helges soppa på restaurangen, ska återkomma med receptet här i bloggen lite senare. Ska laga den nån dag och hoppas den smakar lika gott nu som då!

Klara Soppteater existerar än, men just nu är det korv som gäller...blommig.

Ps. Soppteater för barn (som "Blommig falukorv") är för övrigt ett utmärkt sätt att förena nytta med nöje. Låt barnen titta, dofta, smaka... -Sapere!... och barnen äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar