20 november 2011

Med smak av bastukvast

Här en trerätters vi åt för ett tag sedan. Den råkar vara helt vegetarisk och mycket nordisk... Som förrätt...

en jordärtskockspuré

som huvudrätt:
Svamprisotto
och efterrätt:
Brödost och en tillredd "bastukvast"=)

Förrätt: Jordärtskockspure med ärtskottspesto
Varmrätt: Svamp-korn-risotto med nötter
Efterrätt: Brödost med en tranbärslag, pudrade tranbär och friterade björklöv

Förrättspuren med mycket smak av jordärtskocka kokades i "kort spad", men dessförinnan hade jag brynt skockorna i lite smör. Sedan de kokat mjuka mixades de, puren späddes på med lite grädde, saltades, pepprades med vitpeppar. Puren toppades innan servering med ärtskottspesto. Ärtskottspeston bestod av några msk lätt rostade solrosfön, en stor näve ärtskott, riven svart emmenthal 4-5 msk, lite citron, salt. Ärtskotten blev lite "trådiga" när man mixade dem, men  peston hade förövrigt god ärtsmak, (man kunde även tänka sig laga med gröna ärter...)
Risottons beskrivning går jag inte närmare in på, en helt "vanlig" variant. Visserligen en blandning av risottoris och korn denna gång. I risotton hade jag  förövrigt lök, trattkantareller, lite Karl-Johan svamp, en skvätt vittvin, grädde och riven parmesan. Efterrätten , ja det blev brödost med goda tillbehör. Det där med krispiga björklöv hade jag "kopierat" från NNM-konferansen där den nyöppnade Helsingfors restaurangen Spis bjöd på löv. Men att kombinera dem med brödost och tranbär var mitt eget påhitt. Friterar man löv ska det gå undan, inte många sekunder i oljan!
Familjepanelens utlåtande om efterrätten:
Surt, salt, sött, beskt... alla smaker finns med. Löven lätt saltade, tranbären pudrade med florsocker. Bladen har viss strävhet och beskhet, mycket krispiga. Bären syrliga och fräscha. Hela efterrätten har en lätt karaktär av bastukvast=)! Så det var en efterrätt som passar bra in i Bastuns hemland.
Hur jag fick tag i gröna björklöv denna årstid? Svar: De var torkade. Köptes från en ekoaffär, de såldes som "ekologiskt björkte". Pris 3,30 euro för 10 gram. D.v.s 330 euro/kg! Hör till ett verkligt undantag att jag köper något så dyrt! Och att det dessutom råkade vara björklöv!som vi har i parti och minut av hemma. Men våra löv är gula och bruna nu och ligger i drivor på marken. Dessutom var experimentlustan större än förnuftet denna gång. Och svampen samt jordärtskockan var förövrigt helt gratis...ja alltså om jag måste försvara mitt björklövs-impulsköp. Nästa gång jag prövar björklöv får vara en annan årstid, det var ju inte säsongråvara nu precis.

-"Do you löv me?" Frågade björken granen.
-"Näver" svarade granen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar