6 december 2011

Bondost på mammas vis


Har haft  detta recept i bloggen tidigare men nu passade jag på att fotografera medan mamma kokade ost så det blir en liten bondostrepris här:

1 liter sur surmjölk (bör ha stått i rumstemperatur ett dygn)
3 liter helmjölk
3(-4 ) ägg
salt



Ägg och surmjölk vispas samman.


Man värmer upp mjölken,
strax innan kokpunkten.
(Får ej koka). Sedan tillsätts
ägg-surmjölksblandningen


När ägg och surmjölk möter den heta mjölken
 börjar den "osta sig".


Låt först rinna av i en sil. Lägg sedan i
ett tygbeklätt ostkar. Tyget får gärna kokas
 innan så de är sterilt.

Salta (ganska rikligt ) Mycket av
 saltet rinner ur med vasslen.

Packa in ostmassan i tyget och placera en tyngd på.
Låt stå och rinna av till nästa dag.

(Vasslen kan sparas till brödbakning.)


Bondost, titta även här!

4 kommentarer:

Catarina sa...

Vad härligt att du fick med allt på bild :) Hade verkligen velat vara med och lärt mig lite gammal tradition och hantverk :D

M sa...

Ja mammor som kan sånt här är toppen! Jag har lagat ost själv ett antal gånger men mammas blir av någon anledning ändå alltid godast:D

Bibi sa...

Ville bara tack dig och din mamma. Följde detta recept för första gången igår, och idag har jag ljuvligt god ost som smakar barndom. Hade dock ingen ostform, men nu skall även sådan införskaffas när jag har ett sådant bra och enkelt recept att följa. (Jag hade även i lite kumminfrön i min ost.)

M sa...

Fint att höra! Låter gott med kummin!

Skicka en kommentar