17 juni 2012

Coacher

Funderar ibland på  modeord och på trender och fenomen i vårt samhälle. Ja ta det här med ordet coach t.ex. Hur många kallade sig coach för några år sedan? Inte så många. Hur många behövde en coach tidigare? Inte så väldigt många. Men har ni märkt så många coacher det börjar finnas runt omkring oss nu? Eller är det så att de alltid funnits? Är det de före detta rådgivarna, instruktörerna, inspiratörerna, konsulenterna, terapeuterna och de personliga tränarna som bara gått och bytt till ett kollektivt namn?  Coach låter minsann lite tufft -en yrkesbenämning i tiden ... ja det tycker väl åtminstone de som börjat kalla sig det. 


En fiktiv historia  om coachberoende Caroline (kåseri)
Den här historien handlar om Caroline, som hör till kategorin: Mycket Upptagen Kvinna. Vad är det då som upptar hennes tid? Ja, det får hon själv berätta:
Caroline:
På måndagar ska jag träffa min träningscoach Kaj.
Mitt träningsprogram, ett år, räcker från maj till maj.
Cross training, body jump... svetten ska rinna.
Muskler bli fasta, kilon försvinna.
På tisdagar det dags är för näringscoach Pål.
Han absolut inga kolhydrater tål...
Istället ska jag nu äta nibs, stevia och maca
lite alger samt hamppa... och solrosfrökaka.
På onsdagar ska jag till skönhetscoach Tara
Hon berättar om mode, om stil, om hur man bör vara.
Om krämer, om hudvård och om manikyr
Senast hon föreslog en helt ny frisyr.
På torsdagar bär det av till yogacoach Minna.
Med Yoga blir jag  en stresståligare kvinna!
(...och  på kvällen jag ännu ett hårt träningspass ska hinna.)
"Inget att förlora, bara att vinna!"
Ja så säger jämt min livstilscoach Eva
som vet bättre än mig hur man livet ska leva.
Som mat blir det ingen fredagsgod lax
nej fredagsmys  blir det med superfoodsnacks!
Ja ni ser jag är en upptagen kvinna.
Jag fullständig koll över livet vill vinna!
På weekenden ingen tid för att vila.
Då vidare jag på en kurs måste kila...
Kursen den heter:"Downshifta, må bra - lev billigt, lev så mycket mycket mer men på väldigt mycket mindre".
 Den måste jag nämligen gå... för jag är helt pank...
Mina pengar, hm... ja de har försvunnit, hamnat på coachernas bank...


Lästips: Anne-Christine Hornborg, professor i religionshistoria, har skrivit boken Coaching och lekmannaterapi- en modern väckelserörelse, Dialogos förlag 2012


" Till åttio procent är det ett budskap som anammas av kvinnor. Det är kvinnor som är coacher och lekmannaterapeuter och det är kvinnor som behöver coachas och få terapi". Anne-Christine Hornborg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar