7 september 2012

Matkulturvecka 3-9.9 /Sapere



Den här veckan har vi haft mycket mat på programmet på dagis. Det passade bra för just denna vecka var det också "Matkulturvecka på dagis", på annat håll i landet. I mellersta Finland, Kuopio och Åbo, där man  är föregångare i Sapere i småbarnsfostran, har man infört matkulturveckan som en del av  Sapere-smakskolaprojektet. Man får hoppas på att den får spridning i hela landet såsmåningom.

Äpplen och potatis har varit aktuellt hos oss. Förskolebarnen har fått skära äpplen i klyftor som jag sedan kokat äppelmos av. Vårt (minimala) potatisland blev också skördat. Barnen ivriga att plocka upp knölarna ur jorden. De fick skubba av dem sedan ute på gården. Och idag avsmakades de.
På årets första föräldramöte höll jag lite "matprat" med köksinfo. Barnen skar på dagen grönsaker till dipp som vi kunde bjuda föräldrarna på. Kaffe/te, tomat-rosmarin focaccia  med hummus ingick också.  På samma möte fick föräldrarna gå på vernissage och ta en titt på fina konstverk med rubrikerna: "Favoritmat" och "Monica i köket". Inte alla dagar man får se sig avporträtterad på en hel vägg=)=)! Otroligt så tjusig jag ser ut i deras ögon. Högklackat och med minikjol på en bild, kanske en liten vink om att jag borde förnya min garderob. På en annan bild flög jag omkring bland grytor och slevar. Härliga bilder!

Läs mer här om matkulturveckan (text på finska).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar