24 mars 2013

Food junkie / Boktips

Senast lästa bok...

En bok i bagaget då vi reste iväg under sportlovet.

Food junkie - livet, maten, döden  av Mons Kallentoft
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2013


"Det går att beskriva världen utifrån vilken utgångspunkt som helst. En ledande kock elller en schysst halstrad anklever duger bra för mig" Citat: Mons Kallentoft

Vilken skrytmåns han verkar vara den där Mons tänkte jag när jag läst några kapitel. En massa uppräkningar  på vilka restauranger han besökt, vad han har ätit, vilka kändiskockar som korsat hans väg, vilka länder och städer och gastronomiska Meckan han har upplevt. Men sen blev jag fast och kunde inte släppa taget om boken. Vet inte om det var där i Arzaks kök med alla dofter eller om det var någonstans i Asien som snålvattnet började rinna och jag bara ville läsa mer. Mons, kan verkligen skriva om mat! Parallellt med alla gastronomiska utsvävanden löper historien om Mons hälsotillstånd och hans funderingar på hur han lever sitt liv. Tragiska ångestfyllda hemligheter inom familjen skymtar också fram här och där.

Det är inte precis ett vanligt liv han lever. Pengar kommer, pengar går, att vara prisad deckarförfattare och omtyckt matskribent tycks vara ekonomiskt lönsamt. I huvudsak går pengarna till resor och ätande. Ibland tillsammans med familjen, ibland ensam. Lyxiga resor och lyxigt ätande. Många gånger är det snarare frågan om frosseri framom finsmakeri. Han söker febrilt efter den ultimata "smakkicken" och tycks i det närmaste vara besatt av mat. Men han är ärlig och kanske är det  osäkerheten och sårbarheten  som tittar fram här och där som ändå gör honom mänsklig. Varför lever han som han gör? Ja den frågan ställer även han själv. Lever han ett fulländat liv? Är maten meningen med livet? Kan man lägga maten framom allt annat? Eller är det kanske en flykt från något? Är man en stor egoist då allt tycks snurra kring ens egna smakuppplevelser? Åandra sidan jobbar man som Mons med att skriva så är det är ju en del av hans jobb; att äta, uppleva och skriva om sina smakäventyr.

Gillade boken. Sällan kan man läsa om mat så välskrivet och passionerat. När sista sidan var läst funderade jag över orättvisor här i världen. Hur någon liten promill har råd att äta flott och lära sina barn att älska kaviar medan miljontals andra dör av hunger. Funderade över mat och om människor och om olika människors förhållande till mat, hur olika man kan vara i sitt tankesätt gällande mat. Funderade också om hur det är att äta gourmérätter alltför ofta. Ser man sedan skillnad på vardag och fest? Vad äter man till fest om gourmérätter blir vardagsmat? Om jag plötsligt fick oväntat mycket pengar skulle jag då också börja ränna runt världen för att  jaga matupplevelser?  Onekligen är tanken lite lockande. Skulle förmodligen börja hos Elena sen skulle jag åka vidare till...

Nej det är sent,  så go natt!
Ska drömma vidare... drömmar är gratis. Men före det ska jag inmundiga en kopp te och äta en skorpa eller två i all sin enkelhet.


Läs mer:
Mons Kallentofts hemsida

En Foodie´s blogg - om hur Mons gjort intryck.

(Ps. Ett annat boktips hittas här , en annan "matig" bok - jag tipsat om tidigare - som också "sätter snurr på smaklökarna".)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar