18 augusti 2013

Hip hip food


Läste Patrik Strömers skriverier om  mat och människors förhållande till mat i Magasinet Neo medan jag käkade en säsongråvara, ett nyplockat utsökt närproducerat lokalt och mycket kortrest äppel, med krispig, söt och lätt blommig smak, gult skal, ljust fruktkött av sorten Valkea Kuulas (Malus domestica) av årgång 2013, för att sen igen uppdatera min blogg som ibland kan ha en tendens att vara en hipster/food junkie blogg;) i och med att mat är mitt intresse, min hobby, mitt yrke.

I texten andas en viss frustration över vissa människors förhållande till mat, förfinade matvanor, "moralmat", snobberier kring mat och speciellt kring det närodlade... "varför ska vi på vintern nöja oss med sylt och inte kunna äta färska belgiska gubbar? Marknaden ordnar andra lösningar, det närodlade har sina eviga begränsningar." 

Jag ställer frågan omvänt varför ska vi äta belgiska färska jordgubbar vintertid då vi kan plocka fram vår egen sommar på burk i syltform och istället längta lite efter kommande sommar och de goda färska?

Kanske man ändå borde ta och läsa "En hipsters dilemma" av Pierre Desrochers och Hiroka Shimizu boken som artikeln är uppbyggd kring.

Nu ska jag koka lite sylt, så jag har att ta till i vinter... äppelsylt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar