19 augusti 2013

Olika smakkombinationer


Ibland när jag vill testa hur smaker funkar ihop till efterrätter lagar jag endera en smaksatt sockerlag, en sirap eller så en sorbet eller parfait. Ibland kan det hittas flera sorters kombinationer i kylen/frysen. Just nu finns en granskottssirap från sommaren och en vanlig sockerlag  smaksatt med havtorn och i frysen finns två olika sorbet: en smaksatt med havtorn och rosépeppar, en annan med citron och kardemumma. De sistnämda tänkte jag servera till en chokladkaka då vi nästa gång fixar "finmiddag". Har en grön chili som växer fint i trädgården nu, den borde jag också testa med nåt. Klassikern Chili-lime är en ganska oemotståndlig kombination, kanske jag borde pröva en chili-lime-gurksorbet, det kunde bli en mellanrätt vid nåt tillfälle.

Olika kryddsmör är också tacksamt att laga när man vill testa smakkombinationer. I sommar har jag kommit underfund med att pepparrot och harsyra älskar varandra. Riv lite pepparrot och finhacka lite harsyra, salt, peppar och en klick smör = godaste kryddsmör man kan tänka sig, t.ex till fisk.  Där kommer både "sting" av pepparrot och syrlighet av harsyran - lite som chilin (stinget) och limen (syran).

Kryddblandningar eller örtsalt är också skoj att göra själv. Apelsintimjan som jag köpte som liten planta i våras har varit en storfavorit i sommar. Nu har jag skördat den och blandat med diverse torkade blommor: ringblomma, gurkört, isop, viol och lavendel. Kan bli gott och vackert i salladsdressig eller i en olja till exempel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar