25 oktober 2013

Ostkaka med vitchoklad och havtorn


Ostkaka med havtornssmak -
smaskens!


Botten:
150 g havrekex
50 g smör

Fyllning:
400 g naturell färskost (t.ex piladelphia)
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
300 g creme fraiche
200 g vit choklad

ca.150 g havtornssylt /eller havtorns-morotsmarmelad

Hittade ett recept på en cheesecake i Birkas matbilaga, men "min vana trogen" gjorde jag om receptet en aning. Min version ser ni ovan. I receptet skulle det ursprungligen vara hallon men då jag ännu hade så god havtorn-morotsmarmelad fick den ingå i kakan istället.

Krossa kexen i en mixer (eller gör som jag: lägg dem i en påse och kör över några gånger med en kavel och krossa dem till smulor) Blanda ner smält smör i kexmassan. Klä botten i en form med löstagbar botten med bakplåtspapper och tryck ut kexkrosset jämt. Låt stelna i kylskåp. Tillaga fyllningen: smält chokladen i vattenbad, vispa osten mjuk med elvisp, tillsätt socker och vanilj. Fortsätt vispa tills blandningen är slät. Vispa ner ett ägg i gången Blanda ner cremé fraichen och den smultna avsvalnade chokladen.

Bre ett lager av havtornssylten/marmeladen på kexbotten. Häll över fyllningen. Enligt receptet: grädda i mitten av ugnen 160 grader ca. 2 timmar eller tills fyllningen stelnat men jag hade dock betydligt lägre värme än så, först ca.150 grader, efter en timme drogs den ner till 120 grader.(Beror lite på ugnen).

Ps. Kan med fördel lagas dagen innan den ska ätas, låt stå svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar