1 juni 2014

Nässlor, nässlor, nässlor...


Nässlor och mjölkört på tork.

Nässla på tre sätt: I degen, i plättsmeten
och som en "påläggscreme" till smörgåsen...

Idag blev det visst "Nässlans dag". Svärmor frågade om jag kunde plocka lite nässlor till henne eftersom vi var på torpet. -Visst! Då så plockar jag samtidigt till oss tänkte jag. Utrustad med handskar och sax klipptes sedan toppskott efter toppskott. Fint väder och inget annat speciellt att göra så nässelplocket pågick länge. Senare idag har jag knådat ihop en surbrödsdeg (surdegen som jag startade på kristihimmelsfärdsdagen (förra blogginlägget) i degen hamnade då även en näve förvällda finhackade nässlor. Nässelplättar åts med nypotatis, grynost och lingonsylt till middag och så blev det ännu en "nässelcreme" att ha som smörgåspålägg i veckan som kommer. Typ en tjock pesto innehållande rostade skalade solrosfrön, citron, peppar och en god olja samt förvällda nässlor. Det är jättegott att bre ett tunnt lager av "cremen" på morgonsmörgåsen istället för smör/ margarin. Skivad tomat och pyttelite salt på. Lite förvällda nässlor hamnade i frysen och ett stort knippe nässlor hängdes på tork med lite rallarros (=mjölkört, horsma). Tänker smula ner det med salt när det torkat så har vi det allra godaste örtsalt i sommar.

Nässla, Urtica dioica 

Vitplister, Lamium album 
Nu blommar vitplistern. Innan jag blev van att plocka nässlor hände det att jag ibland plockade plister...  de går också att äta men nässlan har mer smak.

(Ps.När man förväller nässlor får man dessutom bra gödselvatten till trädgården, så släng inte bort! Späd med vatten och vattna grönsakerna/ blommorna med det.)

Och ännu ett nässeltips ifall ni råkar ha kaniner som vi. Torkade nässlor = vitaminirikt vinterfoder för de långörade, att blanda med höet vid utfodringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar