26 februari 2015

Fastfood, café och restaurangmässan, Helsingfors 2015



I går jobbade jag halvdag på jobbet och tog sen bussen till mässcentrum. Matmässa förstås. Rätt mycket "fastfood" då mässan t.om hade namnet "Fastfood, café och restaurang" men också  producenter/ tillverkare som visade upp sina mer oprocessade produkter samt köksmaskiner, porslin och sånt. Bra att producenter, distrubutörer och inköpsansvariga, kockar o dyl. ibland kan träffas. Jag for närmast dit för att lyssna på en diskussion, en paneldebatt om ekologiskt och för att kolla in lite prylar som borde köpas till jobbet. Och förstås för att provsmaka på ett och annat. Lyssnade också bl.a på Timo Santala, en av dem bakom Restaurangdagen, världens största matkarneval (4 ggr/året). Vi är också med på ett hörn, dock bara en gång/året för vår del. Det har varit jätteskoj! Som Timo sa: Restaurangdagen är en dag då man kan öppna precis en sån restarang man vill. Det kan vara något tema, någon extra miljö eller någon unik idé man vill pröva. Huvudsaken att man möts och har trevligt kring god mat. Pop-up restaurangerna har också lett till att många fått upp ögonen för denna (underbara, i mitt tycke) bransch och t.om grundat egna restauranger, kaffeställen el dyl efter att ha varit med om restaurangdagen några år. Eller kanske börjat utbilda sig inom branschen. Restaurangdagen har för en del blivit språngbrädan till att man vågat sadla om.


Timo S är numera "Helsingfors stads matstrateg", en peson på rätt plats! En som vågat "tänka utanför boxen". Det han fört fram är sånt vi behöver mer av: matglädje och trevlig samvaro över mat. Glöm allt som "matstress", det finns så många som stressar och jagar upp sig idag kring många matrelaterade frågor och lätt glömmer matglädje. En sak som inte ännu slagit igenom i Finland är att man öppnar sina hem för främlingar och har "pop-up"(dinnerclub eller supperclub) hemma hos sig då och då. Ett fenomen som spridit sig i många länder. Men det kommer säkert hit med med tiden det också.


Sen lyssnade jag på jord- och skogsbruksministeriet och pro Luomus paneldebatt om ekologiskt i yrkeskök och i restauranger. Riku Rantala höll i trådarna. Personer från Lihatukku Tamminen, Heinon tukku, Kotipizza, Lahden ateria, Kalliolan luomu, och Lagerblads Food bland paneldeltagarna samt Jaakko Nuutila från Luomuinstituutti.  Alla rörande eniga om att ekologiska produkter kommer, ska och bör öka. Om en restaurang/kök vill skriva på sin meny att en rätt är ekologisk bör den innehålla ekoligiska råvaror till 95%,  gör den inte det kan man istället skriva i innehållsförteckningen exakt vad som är ekologiskt. En av producenterna poängterade att producenterna visst kan ta fram mer ekologiska produkter men borde då först få veta om de säkert köps upp. Stora uppköpare som kommuner (skolkök o dyl.) borde kunna ge garantier till dem. För vem vill odla i stora volymer om upphandlingen ändå sedan resulterar att kommunen köper annanstans ifrån? En kock/inköpare bland åhörarna ville också gärna se att distrubutörerna (tukkuna) mer marknadsför det ekologiska, att de gärna gör mer reklam för vad som finns att få ekologiskt. Att man inte som kock jämt behöver "jaga" och fråga efter ekologiska produkter utan att man istället mer automatiskt kunde få erbjudanden och info när nya ekoprodukter kommer in på marknaden. För de ökar hela tiden, det gör de och det är fint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar