5 november 2015

Hunger, Potatis och energifattiga knölar





Senaste nummer av tidningen Hunger köpte jag då jag tyckte den hade flera bra teman denna gång. Barn & mat: "Vad ska Stellan äta?", bilder av barns frukostvanor i olika delar i världen m.m. Övrigt ett intressant reportage om kocken Linn, (som har bloggen "Hemma hos Linn" som jag gärna läser ibland.) En god Porterstek på Linns mormors vis tror jag det får bli hos oss inom kort.

Denna vecka har jag också bläddrat lite i Mathaförbundets nya tematidning Potatis. Mycket fin! Med många historier, recept o dyl. där potatisen har huvudrollen. Potatis ja, det finns så mycket gott man kan göra av potatis! 

I dagspressen läser jag också om potatis... en märklig potatisnyhet. I Finland kan man nu köpa en ny sorts potatis, en "light" variant. Man har lyckats skapa en knöl med mindre kolhydrater och mindre energi, som snarast är tänkt för de som inte vill äta så mycket kolhydrater. Denna knöl kostar betydligt mer än "vanlig" potatis. Hmm... har svårt att förstå mig på detta, att nån ens hittar på att göra en energifattig knöl. Kan man då inte bara äta lite mindre potatis om man är så rädd för potatisens "effekter"?

Ps.Under etiketten "potatis" i den här bloggen hittas goda potatisideér, och det hittar man förstås också i Marthaförbundets nya tematidning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar