26 februari 2016

Zum Beispiel - med passion för det goda



Passionsmousse Zum Beispiel

Ett restaurangbesök blev det i veckan. God mat på zum Beispiel. Sonen som tog husets goda egentillverkade pasta var nöjd, Den andra sonens hamburgare fick också godkännt. Min mezetallrik var stor och mycket mättande  med många olika smaker ,trots att där var nån "aubergineröra" som smakade lite märkligt, (alltför beskt...) maken var mer än nöjd med sin goda grillade hönsrätt. Pricken över i:et var ändå joghurtmoussetårtan smaksatt med passionsfrukt. Så god så jag sen försökte mig på att laga en motsvarande hemma.



Passionsmousse på mitt vis


Passionsmoussetårta 

ca. 150 g kexsmulor (valfritt: havrekex, digestive, pepparkakor...jag hade digestive)
50 g smör
2 msk kaffe

Fyllning:
5 gelatinblad
saften av 6 st passionsfrukter
1 dl tropsikjuice
1 dl fintsocker
1/2 tsk äkta vanilj
4 dl joghurt naturel
2 dl vispad grädde

kakao
pistagenötter

Smält smör och banda med kexsmulorna och smaksätt med kaffe. Tryck ut i en kakform med löstagbar kant.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca. 10 minuter. Pressa passionsfrukterna genom en sil så kärnorna ej kommer med. Sjud  juice, passionfruktssaften med sockret. Vispa grädden och mät upp joghurten. Krama ur gelatinbladen och smält dem med saften. Blanda ihop grädde, joghurt och gelatinblandningen. Rör snabbt ihop alltsammans. och bred på massan på kexbottnen i kakformen. Låt stå i kylskåp och stelna till. Garnera med siktad kakao och hackade pistagenötter.

(...men jag valde denna gång att ta till vara på fruktkärnorna och lagade en del av massan med kärnor. Lät understa skiktet, utan kärnor, stelna först så det blev skiktat (annars hade kärnorna sjunkit till botten antar jag, ett annat alternativ hade varit att göra en klar "spegel" som lock med kärnor, juice och gelatin och helt skippat kakaon.)

Koka kaffe, bjud in några vänner ät&njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar