23 maj 2017

2 × Malin/ Mallorcatips och glutenfritt




Några boktips idag:

Vad har Malin Berghagen och Malin Båtmästar gemensamt utom förnamnet och att deras efternamn börjar på B? Jo båda har gett ut ett antal böcker om något som de brinner för. Malin Berghagen gillar yoga. Malin Båtmästar, kock som hon är, har mat och speciellt glutenfri mat  och glutenfria bakverk som specialitet.

Malin Bes (förkortar efternamnet härefter...) senaste bok "Mallorca i mitt hjärta" handlar dock mer om Mallorca än om yoga, även om yogan här och där gör sig påmind. Det var det där med Mallorca som väckte min nyfikehet. Ville läsa om Mallorca ur lite annat perspektiv än fakta från vanliga resehandböcker eller från nätsidor innan vi reste iväg dit. Malin Be bor på Mallorca så hon har hunnit se sig om en del. Den är fin hennes bok! Ger många bra tips på vad man kan se och göra på Mallorca. Malin Be berättar om sina egna smultronställen, favoritcaféer och dylikt och låter andra, vänner till henne som också bor på ön träda fram och berätta om sina favoritplatser.

Malin Båtmästars bok Naturligt glutenfritt är är som titeln säger en bok om glutenfri mat. Något som jag i yrkes vägnar måste lära mig mer om. Malin Bå (i rättvisans namn förkortar jag nu även hennes namn) har helt tydligt mycket av det där som brukar kallas finsk "sisu". Är imponerad över vad hon hunnit göra under åren jag följt hennes blogg. Det har varit café- och bageriverksamhet, hon har en webbshop och affär och hon har gett ut böcker  på löpande band. Den här boken, hennes tredje, lyckades hon dessutom få ut via det rätt nyetablerade bokförlaget: Förlaget och har med andra ord haft proffshjälp att forma boken till en fin helhet. Fick genast användning av ett av bokens recept då vi var med i "Restaurangdagen" i lördags. Bakade glutenfritt pitabröd till dieterna efter Malins recept. De blev helt ok! Som mjölblandning användes bovete och rismjöl. Jag lagade degen långt i förväg så den fick kalljäsa. Nästa vecka har vi vårfester så då kanske jag igen hittar nåt recept från boken jag kan ha användning av. 

Böckerna:

Mallorca i mitt hjärta av Malin Berghagen.  Utgivningsår 2016. LAVA förlag.

Naturligt glutenfritt av Malin Båtmästar. Utgivningsår 2017. FÖRLAGET




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar