5 november 2017

Dinosaurierna dog också ut...



"recyclebild", har funnits med i bloggen tidigare...
Har nångång skojat om att jag känner mig utrotningshotad. Kock på litet daghem. Vilket daghem har råd med en alldeles egen kock? Idag då barngrupper ska vara stora och daghemsmat ska lagas så billigt som möjligt av så få som möjligt. 

Hos oss har det ändå gått bra att ha en egen kock p.g.a att två daghem har funnits i samma hus och "delat på kocken". Som privata aktörer har man också kunnat påverka i arbetet med matlistor och sånt. Det blir billigare att baka eget bröd, att föredra bönor, linser och fisk fram om dyrt kött. Matspillet blir litet, knappt nåt alls, då man känner "sitt hus", känner "sina barns" aptit och kan förutspå mängder. Det finns många sätt att kocka ekonomiskt om man får jobba som jag fått göra.

Men nu då? Daghemmen går skilda vägar, flyttar isär. Eftersom jag har lite svårt med att klona mig och bli två fick jag först skrämselhicka...

Småkökskockens saga all...? Dinosaurierna dog också ut, kanske småkökskocken här, det vill säga undertecknad, går samma väg? Nå, nu för stunden ser det ändå rätt bra ut. Följer med den ena gruppen till ett mindre hus. Jag har kvar mitt jobb, åtminstone tillsvidare...

Från att i många år jobbat i litet trångt kök hann det bli ett drygt ett år i stort bekvämt och praktiskt. Nu blir det smått igen. Adjöss med fisken! Tillstånd för enbart vegetarisk mat då det nya stället inte har ett riktigt yrkeskök och har sina brister. Specialarrangemang fram till sommaren. Nådetid. Men sen då? Dags att slänga in handuken? Byta arbetsplats? Byta bansch? Eller hinner vi hitta det Friska Fina Huset med det Stora Godkända Köket innan tiden rinner ut? Fortsättning följer i denna lite för spännande följetong...

Från det ena till det andra, skrev tidigare om den goda rosmarinröran vi åt på brödet i Tammerfors. Försökte dra mig till minnes hur den smakade och testade att laga här hemma. Blev minst lika gott!

Här är min version/ mitt recept på ett ungefär:

Rosmarinsmetana

1 burk (2 dl) smetana
1 kruka (mycket) rosmarin, rensa bort de grövsta kvistarna
en liten skvätt (nån msk) olja (valnötsolja hade jag)
1-2 nypa salt 
1-2 nypa svartpeppar
citron ganska mycket (några msk minst)

Kör ingredienserna i mixer till en slät, grön röra. Smaka er fram tills smakerna blir precis som ni vill. Förvara i kylskåp. Använd istället för smör/ pålägg på skärgårdslimpa. (Lite färsk spenat hade man också kunnat ha med för än ännu intensivare grön färg).


Nu en kopp kaffe, starkt, och smörgås med rosmarinpålägg och skivad tomat!


(Uppdatering: en vecka har gått och "nya köket" bättre än väntat! Det går att laga mat där och nu fick vi även tillstånd till fisk så allt är frid och fröjd för stunden. Skönt!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar