16 januari 2018

Kronärtskockshjärtan och spenat på minipizzorna


Ibland när jag gör pizzadeg hemma gör jag lite extra deg på en gång och lägger någon lite tillplattad degklump i frysen.

Senare blir den "frysedegen" perfekt till t.ex små minipizzor till lördags- eller söndagskaffet, ja istället för något sött, eller ät som en liten lunch. Bara att komma ihåg att ta ut degen  kvällen innan och låta tina i kylskåp. En bra pizzasås är a och o. Jag brukar smaksätta en vanlig naturell tomatsås på burk med lite vinäger, salt och en nypa socker och oregano. Blir mycket godare så än att köpa nån färdig smaksatt sås. Knäckebrödskaveln brukar jag inte använda😉 ... i vanliga fall, men den låg så passligt till hands. Latmasken i mig orkade inte leta fram rätt kavel. Pizzorna, fick bli vegetariska med kronätskockshjärtan på burk och färsk spenat, mer än så behövs inte. En skiva ost på det, och så in i ugnen.






(...och har ni ingen pizzadeg "på lager" blir det minst lika gott med "reissumies" rågbrödsbotten!)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar