22 mars 2018

Insekter på Gastro - trendmat 2018


Får det vara lite trendig insekt fine dining kanske?
(Entocube, Gastro 2018)


Inte länge sedan insektbaserade livsmedel fick börja säljas kommersiellt i Finland. På Gastromässan i Helsingfors senaste vecka fanns det en och annan produkt där insekter ingick. Hittades som mjöl i bröd, som pulver i drinkar och som knastriga spröda "godbitar" som kunde doppas i en chokladfontän.  I min näraffär såg jag också att insekter i  dykt upp, det var i mysli som extra protein. Insekter som livsmedel har kommit för att stanna ser det ut som.

Har själv varit lite tveksam att äta insekter. Redan tanken har kännts motbjudande,  hört till kategorin "lite äckligt" trots jag vet att insekter äts på så många andra håll i världen. Som pulver eller mjöl går det an men alla de spretiga benen...hm, dröjer kanske innan de kommer in i mitt kök. Dessutom bör man se upp om man är skaldjursallergiker, de kan framkalla allergisymptom fick jag veta av en som är mer insatt i det här med insektföda

Nå, på Gastro drack jag faktiskt ändå en drink som visst innehöll nåt småkryp och lite insektberikat bröd slank också ner, och bra gick det. Man vänjer sig med det mesta...


Ps. Detta blogginlägg är inte sponsorerat av nån  🐛 insektodlare... bara lite allmän upplysning om en trend bland många.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar