14 mars 2018

Mangolassi och årets ört


Man får fin mango i affären just nu. Mango till gös skrev jag tidigare ett inlägg om men vill man ha en god dryck av mango är mangolassi riktigt gott. Här är mitt recept på en god lassi, så som jag brukar göra den:

Lite torkad lavendelblom fick garnera lassin.


Mangolassi (2-3 port.)

Fruktköttet av en stor mogen mango
2 dl naturell joghurt
2 dl mjölk (eller använd bara joghurt)
saften av en halv lime
färsk eller torkad mynta
(socker eller honung)

mixa

Jag tycker inte det behövs socker alls i  mangolassi men det är förstås en  smaksak.  En "nordisk variant" på lassi får man genom att byta ut mangon mot lite koncentrerad havtornssaft eller andra bär då kan man lägga till nån tsk honung.

Läste att nässla blivit utvald  till årets ört av Arktiska aromer i Finland. Fint! Nässlor kunde användas i mycket större utsträcknig. Billig, hälsosam och bra råvara. Jag brukar mest använda den sommartid (förvälld) i paj eller i plättsmet men torkar också lite för vinterbruk.
Någon matsked torkade "nässelsmulor" hamnade  också nyligen i en deg till pizzabotten. 


Mer förslag på användning av nässla hittas under etiketten nässlor i denna blogg.

Har du några bra nässelidéer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar